Comparative Education: notes from the perspective of postgraduate students in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.4.15947

Keywords:

Comparative education, Research in comparative study, Postgraduate stricto sensu

Abstract

This study presents an analysis of Comparative Education from the basic material presented in the discipline "Introduction to Comparative and International Education Studies" of the PostGraduate Program in Education, at UNESP, campus of Marília/SP, mainly focused on research and methodological procedures. Then, a synthesis of selected research on the subject presented by graduate students is presented. Through content analysis, the study revealed that Comparative Education, as an interdisciplinary research bias, requires schemes that are supported by studies that address social, political and cultural aspects, passing through reflective criticism, understanding the specifics of education, as well as by trends, internal and external influences, and the challenges of Comparative Education in the educational conjecture of Brazil and the world. The analysis allows us to infer that studies focused on this methodology do not seek only to find similarities or differences, but to promote in-depth discussions about the role of Comparative Education for educational development and its influence on the history of education, permeating challenges, possibilities and contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Chelsea Maria de Campos Martins, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do Grupo de Pesquisa COPPE – Coletivo de Pesquisadores em Políticas Educacionais. Supervisora de Ensino na Diretoria de Ensino – Região de Taquaritinga/Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC/SP).

Gabriel Pereira do Amaral, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação. Professor de Língua Portuguesa e Inglesa da Rede Estadual Paulista de Ensino. Membro do Grupo de Pesquisa COPPE – Coletivo de Pesquisadores em Políticas Educacionais. Pesquisador bolsista  CAPES.

Rosimeire dos Santos, Secretaria Municipal da Educação de Assis

Diretora Técnica da ASPAT/CEDET. Membro do Grupo de Pesquisa REINEVA – Rede Internacional de Investigação em Altas Capacidades. Membro do Grupo de Pesquisa COPPE. Doutora em Educação Escolar - UNESP/FCLAR. 

References

ADAMSON, B.; MORRIS, P. Comparações entre currículos. (p.345-368). In: BEREDAY, G. Z. F. Método comparado em educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1973.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BRAY, M.; ADAMSONS, B.; MASON, M. Educación comparada: enfoques y métodos. Buenos Aires, Argentina: Granica, 2010.

BRAY, M.; ADAMSON, B.; MASON, M. (org.). Pesquisa em educação comparada: abordagens e métodos. Brasília, DF: Liber Livro, 2015.

CARVALHO, E. J. G. Gestão da Educação: em perspectiva comparada Brasil-Portugal. 2011. Disponível em: http://www.saece.com.ar/docs/congreso4/trab38.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

CARVALHO, E. J. G. Reflexões sobre a importância dos estudos de educação comparada na atualidade. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 52, p. 416-435, set. 2013.

CARVALHO, E. J. G. Reformas na administração educacional: uma análise comparada entre Brasil e Portugal. Revista portuguesa de Educação, CIEd - Universidade do Minho, p. 29-54, 2014.

CONCEIÇÃO, J. H. Educação Especial no ensino superior: processos sociais comparados entre México e Brasil. 2017. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, 2017.

COSTA, M. L. F. História da formação de professores em cursos à distância: é possível uma comparação entre Brasil e Portugal? In: SOUZA, D. B.; MARTINEZ, S. A. (org.). Educação comparada: rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2009. p. 391-406.

FERREIRA, A. G. O sentido da Educação Comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p.124-138, maio/ago. 2008.

FRANCO, M. C. Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 72, p. 197-230, 2000.

FREITAS, G. M. Os cursos de formação/Especialização de Professores de Deficientes Auditivos no Brasil em Portugal (1950-1980). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 2, p. 267-282, abr./jun. 2019.

HALLS, W. D. (Dir.). L’éducation comparée: questions et tendances contemporaines. Paris: UNESCO, 1990.

HANS, N. Definição e objetivo da Educação Comparada. In: HANS, N. Educação comparada. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971. p. 03-23.

KALOYIANNAKI, P.; KAZAMIAS, A. M. Os primórdios modernistas da Educação Comparada: o tema protocientífico e administrativo reformista-meliorista. In: COWEN, R.; KAZAMIAS, A. M.; ULTERHALTER, E. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília, DF: UNESCO/CAPES, 2012. v. 1.

LOURENÇO FILHO, M. B. Educação Comparada. 3. ed. Brasília, DF: MEC/Inep, 2004.

MITTER, W. Educação comparada na Europa. In: COWEN, R.; KAZAMIAS, A. M.; ULTERHALTER, E. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília, DF: UNESCO/CAPES, 2012. v. 1.

NÓVOA, A.; POPKEWITZ T. S. (Ed.). Reformas educativas e formação de professores. Lisboa: Educa 1992.

NÓVOA, A. Histoire & Comparaison. Essais sur L’éducation. Lisbonne: Educa 1998.

NÓVOA, A. Modelos de análise em educação comparada: o campo e o mapa. In: MARTINEZ, S. A.; SOUZA, D. B. (org.). Educação comparada: rotas de além-mar. São Paulo: Xamã, 2009. p. 23-62.

PALOMBA, D. Gli studi comparativi in educazione. Un introduzione storico-critica. Journal of Educational, Cultural an Psychological Studies (ECPS), 2011. Disponível em: https://www.ledonline.it/index.php/ECPS-Journal/article/view/484. Acesso em: 10 jun. 2021

SHNEIDER, S.; SCHIMITT, C. J. O uso do método comparativo nas Ciências Sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998.

SOBRINHO, R. C.; SÁ, M. G. C. S.; PANTALEÃO, E.; JESUS, D. M. Estudo Comparado Internacional: contribuições para o campo da Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 4, p. 335-348, out./dez. 2015.

SOUZA, D. B.; BATISTA, N. C. Educação Comparada Brasil- Espanha: estado da arte 1990-2014. Ensaio Aval. Pol. Educ., Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 723-758, jul./set. 2018.

SOUZA, D. B.; CASTRO, D. F. Gestão Democrática da educação sob- perspectiva comparada Brasil-Portugal: entre a exigência legal e a exequibilidade real. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 121, p. 1195-1213, out./dez. 2012.

Published

08/12/2021

How to Cite

MARTINS, C. M. de C. .; AMARAL, G. P. do .; SANTOS, R. dos . Comparative Education: notes from the perspective of postgraduate students in education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.4, p. 1899–1915, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.4.15947. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15947. Acesso em: 18 jul. 2024.