Comprehensive education and the development of social and emotional skills to prevent the occurrence of bullying in school environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.16090

Keywords:

Inclusion, Education, Respect, Moral values, Empathy

Abstract

The objective of this research is to demonstrate how an integral education of quality can enable the development of social and emotional skills. An education that aims not only to keep the students in school all day, but, mainly, to provide a meaningful education that allows them to experience their daily lives in their studies with an expanded curriculum. By developing socioemotional skills, these individuals become more empathetic and sensitive to the causes of others, and also able to understand, accept, and get involved with demands for inclusion, respect, and solidarity. The research also brings reflections on how the school can be a complement to family deficits in the formation of moral values, ethical values, and awareness of respect for others. In this context, within a new educational model, it is possible to verify how much this student-citizen becomes more aware and more understanding of practices that may harm the other. A school that forms students not only with the content of a plastered curricular matrix, but with the purpose of raising awareness about the importance of knowing and fighting for social causes, causes of inclusion and respect for all, is certainly the most contemporary school model that we can have. Consequently, in this school scenario, the research aims to demonstrate how this scenario is able to prevent, reduce and, perhaps, end the cases of bullying in schools and in life, since the school educates beyond the school walls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Rodrigues de Freitas Sanzovo, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas (PECEGE) Esalq/USP MBAs – Piracicaba – SP

Especialista em MBA em Gestão Empresarial.

José Anderson Santos Cruz, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas (PECEGE) Esalq/USP MBAs – Piracicaba – SP

Professor Associado. Doutor em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letra FCLAr/Unesp. Editor Adjunto e Executivo da RIAEE. Editor da Editora Ibero-Americana de Educação. Editor e Assessoria Técnica para periódicos.

References

AGÊNCIA BRASIL. Um em cada dez estudantes no Brasil é vítima frequente de bullying. Mariana Tokarnia. 2017. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/. Acesso em: 17 out. 2020.

AGUIAR, M. S.; COLARES, M. L. I. S. Educação em tempo integral: discutindo conceitos. Revista Amazônica, ano 10, v. XIX, n. 1, p. 285-309, 2017.

ANTUNES, A.; PADILHA, P. R. Educação Cidadã, Educação Integral: fundamentos e práticas. São Paulo: Editora e Livraria Paulo Freire, 2010.

BRASIL. Lei n. 13.185 de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 17 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Internacional de Avaliação de Estudantes [PISA]. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/pisa. Acesso em: 31 out. 2020.

CAPUTI, D. R. P.; SILVA, V. F. Educação integral como possibilidade de enfrentamento ao bullying. Revista Educação, v. 15, n. 1, 2020 p. 164-170, 2020.

CLASSAPP. A importância da parceria escola-família na formação de valores. 2021. Disponível em: https://www.classapp.com.br/artigos/a-importancia-da-familia-na-escola-pt1. Acesso em: 14 fev. 2021.

DIÁRIO ESCOLA. Como avaliar as competências socioemocionais na escola? Daniela Andrioli. Disponível em: https://gestaoescolar.org.br/conteudo/2180/como-avaliar-as-competencias-socioemocionais-na-escola. Acesso em: 17 out. 2020.

DOGLIOTTI, P. et al. Cuerpo, sujeto y saber en un Espacio de Formación Integral. Revista de Extensión Universitaria, n. 10, p. 124-136, 2019.

ESCOLA DA INTELIGÊNCIA. Habilidades socioemocionais: como desenvolver nos professores? 2021. Disponível em: https://escoladainteligencia.com.br/habilidades-socioemocionais. Acesso em: 13 fev. 2021.

KRAWCZUN, N. Educação em valores um possível caminho para a superação da razão instrumental rumo à formação do cidadão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 2, p. 305-322, 2013.

LÍDER EM MIM. 2020. Disponível em: https://www.olideremmim.com.br/casel/. Acesso em: 17 out. 2020.

LOBATO, I.; CARVALHO, E. Família e escola de tempo integral: um diálogo necessário na formação do sujeito. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 4, p. 861-874, 2013.

MÁRQUEZ, M. G. C. Formación en valoresuna alternativa para construir cidadania. Tabula Rasa: Revista de Humanidades, v. 6, p. 339-356, 2007.

MARTÍNEZ, N. I.; PÉREZ, C. R. Promoviendo la competência socioemocional em la infância temprana. Estudio de casos. Cuestiones Pedagógicas, v. 27, p 31-46, 2019.

MENESINI, E.; NOCENTINI, A.; CAMODECA, M. Morality Values, tradicional bullying, and cyberbullying in adolescence. British Journal of Developmental Psychology, v. 31, p. 1-14, 2011.

MICHAELIS moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo, Melhoramentos, 2011. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno/portugues/index.php. Acesso em: 10 out. 2020.

OLWEUS, D. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, v. XII, n. 4, p. 495-510, 1997.

SILVA, G. M. Bullying na escolaum estudo sobre os fatores que influenciam o processo de ensino-aprendizagem nas turmas do 4º ano da Escola Municipal Paulo Freire, Tupanatinga/PE-Brasil. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, v. 4, n. 1, p. 16-30, 2018.

TOGNETTA, L. R. P. et al. Construção e validação de uma escala de valores sociomorais. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 159, p. 186-210, 2016.

TOGNETTA, L. R.P. et al. Bullying e cyberbullying: quando os valores morais nos faltam e a convivência se estremece. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 3, p. 1880-1900, 2017.

TREVISOL, M. T. C; PEREIRA, M. B. O.; MATTANA, P. Bullying na escola: causas e posicionamentos de alunos portugueses e brasileiros. Revista De Estudios E Investigación En Psicología Y Educación, v. 02, p. 63-68, 2017.

VERÁSTEGUI, R. L. A. A formação integral: um desafio pedagógico. Conjectura: filosofia e educação, v. 18, n. 2, p. 53-64, 2013.

Published

08/12/2021

How to Cite

SANZOVO, A. R. de F.; SANTOS CRUZ, J. A. Comprehensive education and the development of social and emotional skills to prevent the occurrence of bullying in school environments. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2827–2842, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.16090. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16090. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2