School coexistence as a public policy in the state of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.3.16952

Keywords:

Basic education, School violence, School coexistence, Human development, Neoliberal policies

Abstract

This article has as object of study the school relations in basic education and is based on historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. its objective is to analyze a government program implemented in the public network of são paulo, entitled conviva, with the purpose of improving the quality of the coexistence inside public schools. this program was conceived to match the needs of educators in the public school system of são paulo, in dealing with conflicts, violence and promoting the improvement of the relational climate and safety of schools. however, the analysis of the documents, carried out until that moment, highlights the influence of neoliberal policies, implemented in recent decades on the program, changing the focus of its actions to homogenize behaviors and promote social control, dealing with mental health of students and teachers, which contributed to the pathologization of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria Fodra, Universidade de São de Paulo (USP), São Paulo – SP – Brasil

Doutoranda no Programa de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano.

Marilene Proença Rebello de Souza, Universidade de São de Paulo (USP), São Paulo – SP – Brasil

Professora Titular. Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano.

References

CECCON, C. et al. Conflitos na escola: Modos de transformar. São Paulo: Imprensa Oficial, 2009

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para a atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília, DF: CFP, 2019. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2019/08/educacaobasica_web.pdf. Acesso em: 20 nov. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

JARES, X. R. Pedagogia da convivência. São Paulo: Palas Athena, 2008.

LEAL, Z. F. R. G.; FACCI, M. G. D.; SOUZA, M. P. R. Adolescência em foco: Contribuições para a psicologia e para a educação. Maringá: SciELO – EDUEM, 2014.

MARX, K. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.

OLIVEIRA, D. A. Nova gestão pública e governos democrático populares: Contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. soc., Campinas, v. 36, n. 132, p. 625-646, jul./set. 2015. disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/nvqbjcqwfmxgrflctr3clcj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2021.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. 5. ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

PEREIRA, L. C. B. Uma reforma gerencial da administração pública no Brasil. Revista do Serviço Público, v. 49, n. 1, p. 5-42, jan./mar. 1998. disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/rsp/article/view/360. Acesso em: 20 nov. 2021.

RISTUM, M. Violência na escola, da escola e contra a escola. In: ASSIS, S. G. (org.). Impactos da violência na escola: Um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Ministério da Educação; Editora Fiocruz, 2010.

SÃO PAULO (Estado). Resolução n. 48, de 1 de outubro 2019. Institui o CONVIVA SP – Programa de melhoria da convivência e proteção escolar no âmbito da rede estadual de educação. São Paulo: Secretário de Estado da Educação, 2019a. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/lise/sislegis/detresol.asp?strato=201910010048. Acesso em: 10 mar. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Plano Estratégico 2019 a 2022. São Paulo: SEDUC-SP, 2019b. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1y_11kktemg7mfqw7pxbitcknuxyktqjh/view?usp=sharing. Acesso em: 10 jan. 2022.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. Campinas, SP: Editora autores associados, 2011.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Editora autores associados, 2013.

SOUZA, M. P. R. Prontuários revelando bastidores: Do atendimento psicológico à queixa escolar. In: SOUZA, B. P. (org.). Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do psicólogo, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2018.

VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. Estudos sobre a história do comportamento: Símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

VINHA, T.; TOGNETTA, L. P. Construindo a autonomia moral na escola: Os conflitos interpessoais e a aprendizagem dos valores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 28, p. 525-540, set./dez, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189114443009. Acesso em: 24 jan. 2022.

Published

01/07/2022

How to Cite

FODRA, S. M. .; DE SOUZA, M. P. R. . School coexistence as a public policy in the state of São Paulo. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.3, p. e022092, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.3.16952. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16952. Acesso em: 27 jul. 2024.