The promotion of ethical coexistence and the prevention of violence in school

Considerations about teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.3.16954

Keywords:

Moral development, Coexistence at school, Continuing education for teachers, Cohabitation program, Scale training

Abstract

This investigation objective was to describe and analyze the perceptions of São Paulo state management teams and teachers about a proposal for continuing education that integrates a school coexistence program framing. 92 regional education managers, 1440 vice principals and mentoring teachers of coexistence and 5551 regular teachers answered an assessment inspired by rubrics scales. The data indicates that most professionals understand the development of the moral autonomy concepts of the subject's, agree with the feeling recognition work, the need for a cooperative environment, non-violent communication and reciprocal relationships. However, transforming all this into classroom routine practices at school remains a challenge for the majority. The research reinforces the need for spaces for dialogue and reflection in teacher training issues related to coexistence at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darlene Ferraz Knoener, Universidade Estadual de São Paulo (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Doutoranda em Educação Escolar.

Natália Cristina Pupin Santos, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Mestrado em Educação Escolar.

Lídia Morcelli Duarte, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Mestranda em Educação Escolar.

References

BLOOM, B. S.; HASTING, T.; MADAUS, G. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. São Paulo: Editora Pioneira, 1983.

BRASIL. Lei n. 13.853, de 8 de julho de 2019. Altera a Lei n. 13.709, de 14 de agosto de 2018, para dispor sobre a proteção de dados pessoais e para criar a Autoridade Nacional de Proteção de Dados. Brasília, DF: Presidência da República, 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/lei/l13853.htm. Acesso em: 8 mar. 2022.

CAMARGO, C. C. O.; MENDES, O. M. A avaliação formativa como uma política includente para a educação escolar. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 2, n. 2, p. 372-390, jul./dez. 2013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/24825/. Acesso em: 11 ago. 2021.

CUADRA MARTINEZ, D. Teorías subjetivas en docentes de una escuela de bajo rendimiento, sobre la enseñanza y el aprendizaje del alumno. Revista mexicana de investigación educativa, México, v. 14, n. 42, p. 939-967, 2009. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000300015&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 20 jul. 2021.

FODRA, S. Convivência em escolas públicas estaduais de São Paulo: Um estudo de caso sobre o Programa CONVIVA – SP. 2021. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021 (em andamento).

FULLAN, M. Los nuevos significados del cambio en educación. Barcelona: Octaedro, 2002.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: Um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO-Brasil; MEC, 2011.

GERHARDT, T. E.; SILVIERA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GOERGEN, P. Educação moral hoje: Cenários, perspectivas e perplexidades. Rev. Educ. & Soc., Campinas, v. 28, n. esp. 100, p. 737-762, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/T5FzhC7c9fDQynkkLXzYCTH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2021.

JARES, X. Pedagogia da Convivência. São Paulo: Palas Athena, 2008.

KNOENER, D. F. Quando a convivência pede por cuidado: Bullying e assédio moral em ambientes universitários. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/181949. Acesso em: 15 jul. 2019.

LA TAILLE, Y. Vergonha, a ferida moral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MARTÍNEZ MARTÍN, M.; PUIG ROVIRA, J. M.; TRILLA BERNET. J. Escuela, profesorado y educación moral. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, v. 15, p. 57-94, 2009. Disponível em: https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3026. Acesso em: 8 mar. 2021.

MOLINA, A. A.; RODRIGUES, A. A. Estado, Políticas Públicas e Formação Docente no Brasil: Direcionamentos a partir do início do século XXI. Ensino em Re-Vista, v. 27, n. 1, p. 40–67, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52744. Acesso em: 8 jan. 2022.

NUNES, C. Avaliação em escolas inovadoras. In: GRAVATÁ, A. et al. Destino: Educação. Escolas inovadoras. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.

PIAGET, J. O juízo moral na criança. São Paulo: Summus, 1932.

SANTOS, N. C. P. A descrição da construção coletiva do Programa Antibullying em uma rede de ensino: Para que a convivência ética seja valor. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, 2021.

Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/213976. Acesso em: fev. 2022.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. São Paulo: Editora Vozes Limitada, 2012.

TOGNETTA, L. R. P.; AVILÉS MARTÍNEZ, J. M.; DAUD, R. P. Respeito é bom e eu gosto! O valor do respeito. In: TOGNETTA, L. R. P.; MENIN, M. S. S. (org.). Coleção Valores Sociomorais: Reflexões para a Educação. Americana, SP: Adonis, 2017. 2 v.

VINHA, T. P. et al. Da escola para a vida em sociedade. O valor da convivência democrática. TOGNETTA, L. R. P.; MENIN, M. S. S. (org.). Valores Sociomorais: Reflexões para a Educação. Americana, SP: Adonis, 2017.

VIVALDI, F. M. C. Pesquisas empíricas sobre práticas morais nas escolas brasileiras: O estado do conhecimento. 2013. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo, 2013. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253949. Acesso em: 24 ago. 2018.

WREGE M. G. et al. Linguagem do Educador e a Autonomia Moral. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas. v. 6, n. 2, p. 115-132, ago./dez. 2014. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/4655. Acesso em: 20 jan. 2015.

VINHA, T. P. et al. Da escola para a vida em sociedade. O valor da convivência democrática. TOGNETTA, L. R. P.; MENIN, M. S. S. (org.). Valores Sociomorais: Reflexões para a Educação. Americana, SP: Adonis, 2017.

ZECHI, J. A. M. Educação em valores: Solução para a violência e indisciplina na escola? 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, São Paulo 2014. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/pos/educacao/teses/2014/dr/juliana_zechi.pdf. Acesso em: 08 mar. 2021.

Published

01/07/2022

How to Cite

KNOENER, D. F. .; PUPIN SANTOS, N. C. .; DUARTE, L. M. . The promotion of ethical coexistence and the prevention of violence in school: Considerations about teacher education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.3, p. e022094, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.3.16954. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16954. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)