Theoretical fundamentals of teaching in the supervised internship
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17126Keywords:
Discursive textual analysis, Supervised internship, Teacher training, Graduation, NarrativesAbstract
This investigation aims to understand the theoretical foundations that guide the teaching practices of Supervised Internship teachers of the Licentiate in Philosophy and Music courses at the Federal University of Cariri, Ceará, Brazil. This is a qualitative research, in which narrative interviews were carried out through Google Meet with four internship teachers from the courses of degree of said courses. The analyzes of the narrative interviews were carried out observing the methodology of Discursive Textual Analysis. The results pointed to the need for the institution to promote continuing education for the improvement of the supervised internship curricular component and to initiate discussions in which the internship fits in the condition of discipline. Empirical data indicated the constant need for dialogue between the university and the elementary school, permeating all stages of the Supervised Internship and opening for discussion about this curricular component presented at the institution in the form of an activity.
Downloads
References
BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto: Imagem e som: Um manual prático. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
BIANCHI, A. C. M.; ALVARENGA, M.; BIANCHI, R. Manual de orientação estágio supervisionado. 4. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
COLOMBO, I. M.; BALLÃO, C. M. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. 53, p. 171-186, jul./set. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n53/11.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.
FAZENDA, I. (org.) O que é interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’água, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: Da desmoralização do magistério a destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 22 out. 2020.
FRIGOTTO, G. Escola “sem” Partido: Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira/organizador. Rio de Janeiro: UERJ; LPP, 2017. Disponível em: http://fnpe.com.br/wp-content/uploads/2018/11/gaudencio-frigotto-ESP-LPPUERJ.pdf. Acesso em: 15 jun. 2019.
GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: Novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em: 17 maio 2020.
GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E. S.; ALMEIDA, W. A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.
MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf. Acesso em: 17 ago. 2020.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 2008.
TARDIF, M.; LESSARD, C. (org.). O Ofício de Professor: História, perspectivas e desafios internacionais. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014.
ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.