Crossings in university teaching in the context of the pandemic

Pedagogical innovations in question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17918

Keywords:

University teaching, Remote learning, Dialogism, Pedagogical innovation

Abstract

The objective of this article is to present an analysis of the process of reflection-action of teachers in the context of the SarsCov 2 pandemic and, to this end, we compare some educational policies and practices of teacher training developed in the Faculty of Education and other spaces of the Fluminense Federal University. We conduct research in action and about action, experiencing intercultural and interdisciplinary dialogues to understand, produce and intervene in university educational culture. The debate led us to collectively define democratic, innovative, intercultural and interdisciplinary strategies. The analysis of the conjuncture and the didactic-methodological resizing demanded, predominantly virtual, made us conclude that between crossings, the construction of intersubjective actions boosted instituting and insurgent actions in the face of the tensions of a time of human suffering that required us to build strategies to, in this collective action, celebrate and value life. For writing, we adopted a descriptive-analytical perspective, historicizing some of the processes of participatory and dialogical self-organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Maria e Silva, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta. Doutora em Educação (UERJ).

Walcéa Barreto Alves, Universidade Federal Fluminense

Professora Adjunta. Doutora em Educação (UFF).

Rejany dos Santos Dominick, Universidade Federal Fluminense

Professora Associada. Doutora em Educação (UNICAMP).

References

BARIFOUSE, R. Por que o H1N1 não parou economias como a pandemia de coronavírus? BBC News Brasil., São Paulo, 2020a. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-52078906. Acesso em: 24 maio 2021.

BARIFOUSE, R. Como o Brasil foi afetado pela pandemia de H1N1, a 1ª do século 21? BBC News Brasil, São Paulo, 2020b. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52042879. Acesso em: 24 maio 2021.

BENJAMIN, W. O Narrador: Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRASIL. Portaria do MEC n. 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância – EaD [...]. Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 24 maio 2021.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 21 set. 2021.

CANDAU, V. M. (org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: Uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7 Letras, 2016.

CANDAU, V. M. Didática novamente em questão: Fazeres-saberes pedagógicos em diálogo, insurgência e políticas. In: CANDAU, V. M.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (org.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: Diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

COMBATE à epidemia de H1N1: Um histórico de sucesso. Centro de Estudos Estratégicos da Fiocruz. CEE-FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 26 jan. 2021. Disponível em: https://cee.fiocruz.br/?q=node/1314. Acesso em: 24 maio 2021.

UFF. Decisão n. 109/2020. Rio de Janeiro: CEPEx/UFF, 2020a. Disponível em: https://www.uff.br/sites/default/files/paginas-internas-orgaos/bs_-_decisao_cepex_109-2020_-_suspensao_calendarios_2020.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.

UFF. Decisão n. 110, de 2020. Rio de Janeiro: CEPEx/UFF, 2020b. Disponível em: https://www.uff.br/sites/default/files/decisao_cepex_110_2020.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.

UFF. Decisão n. 111/2020. Rio de Janeiro: CEPEx/UFF, 2020c. Disponível em:

https://www.uff.br/sites/default/files/paginas-internas-orgaos/bs_-_calendarios.pdf. Acesso em: 21 set 2021.

UFF. Resolução n. 156/2020. Dispõe sobre a criação de critérios para o planejamento e a execução de Atividades Acadêmicas Emergenciais (ACE), define o “concluinte/provável formando” para efeito do regime do Período Letivo Especial, e dá outras providências. Rio de Janeiro: CEPEx/UFF, 2020d. Disponível em: https://www.uff.br/sites/default/files/156-2020_atividades_graduacao_gt.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.

UFF. Orientações para as disciplinas de estágio obrigatório dos cursos de Licenciatura, em caráter excepcional e temporário, enquanto durarem as restrições sanitárias da pandemia COVID-19. Rio de Janeiro: UFF, 2020e. Disponível em: https://divisaopraticadiscente.uff.br/wp-content/uploads/sites/229/2020/09/DOCUMENTO-ESTAGIO-REMOTO-COLEGIADO-AGOSTO-2020.pdf. Acesso em: 10 abr. 2022.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. 3. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1998.

CORRÊA, G. T. Os labirintos da aula universitária. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-10022017-130943/en.php. Acesso em: 01 mar. 2020.

CUNHA, M. I. Inovações na educação superior: Impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3172/2907. Acesso em: 22 out. 2021.

DOMINICK, R. S.; ALVES, W. B.; SILVA, M. M. Desafios na formação de professores em um mundo conectado: Representações, práticas e linguagens inovadoras. RIAEE - Revista Ibero-americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 2, p. 1629-1651, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13836. Acesso em: 25 out. 2021.

FAZENDA, I. C. A. Didática e Interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 1998.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: Teoria e prática em educação popular. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

GERALDI, J. W. Aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João, 2010.

GERALDI, J.W. Bakhtin tudo ou nada diz aos educadores: Os educadores podem dizer muito com Bakhtin. In: FREITAS, M. T. A. Educação, Arte e Vida em Bakhtin. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2013.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

KRENAK, A. Antes, o mundo não existia. In: NOVAES, A. (org.). Tempo e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. Disponível em: https://docplayer.com.br/12411274-Antes-o-mundo-nao-existia-ailton-krenak.html. Acesso em: 10 jul. 2021.

LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, p. 21-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 set. 2021.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SCHUELE, P. O que é uma pandemia. Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 14 out. 2020. Disponível em: https://www.bio.fiocruz.br/index.php/br/noticias/1763. Acesso em: 24 set. 2021.

SHIRKY, C. A cultura da participação: Criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SILVA, M. M. et al. O OIIIIPe na UFF: Percursos de Professores-Pesquisadores em Rede. In: OLIVEIRA, I. et al. (org.). Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas: Tensões e perspectivas na relação entre novas epistemologias, biodiversidade, diferença, democracia e inclusão. Petrópolis, RJ: FAPERJ; CNPQ; CAPES; ENDIPE, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1i_bww3qun1-gbHBvLkiq_FpCpVQoielc/view. Acesso em: 29 set. 2021.

SUOJANEN, U. Action research – a strategy for empowerment. In: TURKKI, K. (ed.). New approaches to the study of everyday life. Helsinki: Finland Publications 4, 1999.

THIOLLENT, M. Pesquisa-ação nas organizações. São Paulo: Ed. Atlas S.A., 1997.

WALSH, C. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa, Bogotá, n. 9, p. 131-152, jul./dez. 2008.

Published

13/05/2023

How to Cite

SILVA, M. M. e; ALVES, W. B.; DOMINICK, R. dos S. Crossings in university teaching in the context of the pandemic: Pedagogical innovations in question. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. esp.1, p. e023021, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27iesp.1.17918. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17918. Acesso em: 21 nov. 2024.