Reflections on intercultural and inclusive teaching in the light of the epistemologies of Freire and Maturana
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17928Keywords:
Teacher education, Inclusion, Interculturality, Paulo Freire, Humberto MaturanaAbstract
In this essay we will discuss intercultural and inclusive teaching in the light of the epistemologies of Freire and Maturana. As a Methodology, we will follow a course of theoretical construction and semantic approximations of the concepts of interculturality and inclusion, as a contribution to the discussion on teacher education. Continuing, we will show that both culture and interculturality can be thought of as linguistic networks in which language and emotion are intertwined. The concept of inclusion will be discussed in the more general scope of ethical issues, as we believe that acceptance of the other, while legitim other, in coexistence, is more an emotional issue than a rational one. Emphasizing emotions and, within these, love and ethics, as a concern with the consequences of our actions on other human beings, is fundamental for our analysis, particularly in this moment of resurgence of the culture of hate and clashes in the field of human rights, including education.
Downloads
References
ANDRADE, L. A. B. Paisagem conceitual: construção teórica e o seu uso na educação. RevistAleph, v. 32, p. 178-199, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39313. Acesso em: 10 jun. 2022.
ANDRADE, L. A. B.; SILVA, E. P. Dialética, diálogo e conversa: consonâncias e dissonâncias epistemológicas entre Freire e Maturana. Revista Educação Brasileira, n. 55, v. 27, p. 51-77, 2005. Disponível em: http://www.biolinguagem.com/ling_cog_cult/andrade_silva_2005_dialetica_dialogo_conversa.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.
BOSI, A. A Dialética da Colonização. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.
BLOIS, M. M. Reencontros com Paulo Freire e seus amigos. Niterói, RJ: Fundação Euclides da Cunha, 2005.
ECKHARDT, K.; ANDRADE, L. A. B. Um olhar sobre a inclusão sociodigital de pessoas da terceira idade a partir do Telecentro Helena Tibau. 7. ed. Niterói, RJ: Pontos de Vista, 2021.
EICHEVERRIA, R. La ontologia del lenguage. Santiago: Dólmen ediciones, 1994.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Ed Moraes, 1980.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
GOODENOUGH, W. H. Cultural Anthropology and Linguistics, Bobbs-Merrill Reprint, Series in Language and Linguistics, L 29, 1957.
HADDAD, S. O educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Editora Todavia, 2019.
KLUCKHOHN, C. K. Universal Categories of Culture, in Anthropology Today. Chicago, 1953.
LIMA, A. N. B. et al. Inclusão sociodigital e formação humana: caminhos para a construção de uma política pública em Niterói. RevistAleph, ano 13, n. 26, p. 14-28, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39147/22584. Acesso em: 12 ago. 2022.
MATURANA, H. El sentido de lo humano. Santiago: Ediciones Pedagógicas Chilenas,1992.
MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.
MATURANA, H. O que se observa depende do observador. In: THOMPSON, W. (org.). Gaia – Uma teoria do conhecimento. São Paulo: Editora Gaia, 2000.
PEREIRA, R. Diversidade funcional: a diferença e o histórico modelo de homem-padrão. Hist. cienc. saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 715-728, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/9d7FrYfH46n8V9JPwGcQVTf/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2022.
TYLOR, E. B. Primitive Culture. London: John Murray, 1871.
VIANNA, B.; ANDRADE, L. A. B.; VAZ, N. M. Ensinar é impossível, e aprender, inevitável: comentários sobre a epistemologia de Humberto Maturana. HELIUS, v. 3, p. 1183-1227, 2020. Disponível em: https://helius.uvanet.br/index.php/helius/article/view/158. Acesso em: 10 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.