Reflections on intercultural and inclusive teaching in the light of the epistemologies of Freire and Maturana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17928

Keywords:

Teacher education, Inclusion, Interculturality, Paulo Freire, Humberto Maturana

Abstract

In this essay we will discuss intercultural and inclusive teaching in the light of the epistemologies of Freire and Maturana. As a Methodology, we will follow a course of theoretical construction and semantic approximations of the concepts of interculturality and inclusion, as a contribution to the discussion on teacher education. Continuing, we will show that both culture and interculturality can be thought of as linguistic networks in which language and emotion are intertwined. The concept of inclusion will be discussed in the more general scope of ethical issues, as we believe that acceptance of the other, while legitim other, in coexistence, is more an emotional issue than a rational one. Emphasizing emotions and, within these, love and ethics, as a concern with the consequences of our actions on other human beings, is fundamental for our analysis, particularly in this moment of resurgence of the culture of hate and clashes in the field of human rights, including education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Antonio Botelho Andrade, Universidade Federal Fluminense

Docente do Departamento de Imunobiologia. Coordenador do Laboratório de Audiovisual Científico. Doutorado em Immunobiologie, Institut Pasteur/Paris VI, França).

Adriana Campani, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Professora Associada do Centro de Filosofia, Letras e Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Pedagogia Universitária, certificado pelo CNPq. Pós-doutorado em Desenvolvimento Curricular (UMinho/Portugal).

Felipe Xavier Neto, Universidade Federal Fluminense

Doutorando do Curso de Pós-graduação em Ciências, Tecnologia e Inclusão, PGCTIn, UFF.

References

ANDRADE, L. A. B. Paisagem conceitual: construção teórica e o seu uso na educação. RevistAleph, v. 32, p. 178-199, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39313. Acesso em: 10 jun. 2022.

ANDRADE, L. A. B.; SILVA, E. P. Dialética, diálogo e conversa: consonâncias e dissonâncias epistemológicas entre Freire e Maturana. Revista Educação Brasileira, n. 55, v. 27, p. 51-77, 2005. Disponível em: http://www.biolinguagem.com/ling_cog_cult/andrade_silva_2005_dialetica_dialogo_conversa.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

BOSI, A. A Dialética da Colonização. São Paulo: Cia. das Letras, 1992.

BLOIS, M. M. Reencontros com Paulo Freire e seus amigos. Niterói, RJ: Fundação Euclides da Cunha, 2005.

ECKHARDT, K.; ANDRADE, L. A. B. Um olhar sobre a inclusão sociodigital de pessoas da terceira idade a partir do Telecentro Helena Tibau. 7. ed. Niterói, RJ: Pontos de Vista, 2021.

EICHEVERRIA, R. La ontologia del lenguage. Santiago: Dólmen ediciones, 1994.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Ed Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GOODENOUGH, W. H. Cultural Anthropology and Linguistics, Bobbs-Merrill Reprint, Series in Language and Linguistics, L 29, 1957.

HADDAD, S. O educador: um perfil de Paulo Freire. São Paulo: Editora Todavia, 2019.

KLUCKHOHN, C. K. Universal Categories of Culture, in Anthropology Today. Chicago, 1953.

LIMA, A. N. B. et al. Inclusão sociodigital e formação humana: caminhos para a construção de uma política pública em Niterói. RevistAleph, ano 13, n. 26, p. 14-28, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39147/22584. Acesso em: 12 ago. 2022.

MATURANA, H. El sentido de lo humano. Santiago: Ediciones Pedagógicas Chilenas,1992.

MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.

MATURANA, H. O que se observa depende do observador. In: THOMPSON, W. (org.). Gaia – Uma teoria do conhecimento. São Paulo: Editora Gaia, 2000.

PEREIRA, R. Diversidade funcional: a diferença e o histórico modelo de homem-padrão. Hist. cienc. saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 715-728, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/9d7FrYfH46n8V9JPwGcQVTf/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2022.

TYLOR, E. B. Primitive Culture. London: John Murray, 1871.

VIANNA, B.; ANDRADE, L. A. B.; VAZ, N. M. Ensinar é impossível, e aprender, inevitável: comentários sobre a epistemologia de Humberto Maturana. HELIUS, v. 3, p. 1183-1227, 2020. Disponível em: https://helius.uvanet.br/index.php/helius/article/view/158. Acesso em: 10 jun. 2022.

Published

13/05/2023

How to Cite

ANDRADE, L. A. B.; CAMPANI, A.; NETO, F. X. Reflections on intercultural and inclusive teaching in the light of the epistemologies of Freire and Maturana. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. esp.1, p. e023020, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27iesp.1.17928. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17928. Acesso em: 27 jul. 2024.