Analysis of infrastructure in schools located on remaining Quilombo lands from 2014 to 2024
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.20655Keywords:
Educational Assessment, Basic Education, Quilombola School Education, School InfrastructureAbstract
This study aims to analyze, in light of legal and educational regulatory frameworks, the infrastructure profile of schools that provide Quilombola School Education (EEQ), based on data from the School Census from 2014 to 2024. The quantitative analysis was based on the methodology that take about School Infrastructure Scale. The results obtained allowed us to identify that the level of infrastructure in Quilombola schools is, for the most part, basic. It was found that there is no compliance between the appropriation of infrastructure resources and the legal requirements that aim to determine and guarantee the quality of EEQ. In 10 years of School Census and public measures, EEQ has remained vulnerable and tied to political decisions that maintain this reality. This finding justifies that this modality should be conceived as a state policy.
Downloads
References
Almeida, S. L. (2021). Racismo estrutural. Jandaíra.
Alves, M. T. G., & Xavier, F. P. (2018). Indicadores multidimensionais para avaliação da infraestrutura escolar: O ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, 48(169), 708–746.
Balibar, É., & Wallerstein, I. (2021). Raça, nação, classe: As identidades ambíguas. Boitempo.
Bento, C. (2022). O pacto da branquitude. Companhia das Letras.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2021). Diretrizes Nacionais Operacionais para a garantia da qualidade das escolas quilombolas: Parecer CNE/CEB nº 03/2021. https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191141-pceb003-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192
Brasil. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. (2024). Resolução nº 17: Dispõe sobre as orientações, diretrizes, objetivos e beneficiários do Programa Dinheiro Direto na Escola Equidade (PDDE Equidade).
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2024). Base de microdados do Censo Escolar da Educação Básica. Gov.br. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar
Carril, L. F. B. (2017). Os desafios da educação quilombola no Brasil: O território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, 22(69).
Dos Santos Soares, J., Antunes, L. P., Rodrigues, M. F. D., & Nogueira, S. S. B. (2024). Desafios e perspectivas da educação quilombola no Brasil. Território e Cidadania, 1(3). https://doi.org/10.70685/tc.v1i3.3604
Freyre, G. (2005). Casa-Grande & Senzala (50ª ed.). Global.
Garcia, P. S. (2014). Um estudo de caso analisando a infraestrutura das escolas de ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, 9(23), 137–159.
Garcia, P. S., Garrido, É. L., & Marconi, J. (2017). Um estudo sobre a infraestrutura da educação infantil da região do Grande ABC Paulista. HOLOS, 1, 139–154.
Garcia, R. A., Rios-Neto, E. L. G., & Miranda-Ribeiro, A. de. (2021). Efeitos do rendimento escolar, infraestrutura e prática docente na qualidade do ensino médio no Brasil. Revista Brasileira de Estudos de População, 38, e0152. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0152
Gomes, N. L. (Org.). (2022). Saberes das lutas do Movimento Negro Educador. Vozes.
Gonzaga Alves, M. T., Xavier, F. P., & Silva de Paula, T. (2019). Modelo conceitual para avaliação da infraestrutura escolar no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(255). https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.3866
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Censo Demográfico 2022: Quilombolas – Primeiros resultados do universo. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102016.pdf
Jannuzzi, P. de M. (2002). Considerações sobre o uso, mau uso e abuso dos indicadores sociais na formulação e avaliação de políticas públicas municipais. Revista de Administração Pública, 36(1), 51–72.
Jannuzzi, P. de M. (2017). Indicadores sociais no Brasil: Conceitos, fontes de dados e aplicações (3ª ed.). Alínea.
Kilomba, G. (2019). Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. Orfeu Negro.
Mantovani, J. V., & Gonçalves, T. G. G. L. (2017). A educação especial nas escolas em áreas remanescentes de quilombos: A realidade mostrada pelos indicadores educacionais. Revista Educação e Emancipação, 10(2), 11–30.
Moura, C. (2020). Quilombos: Resistência ao escravismo. Ática.
Moura, C. (2021). O negro: De bom escravo a mau cidadão? (2ª ed.). Dandara.
Munanga, K. (2020). Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra. Autêntica.
Nascimento, A. (2019). O quilombismo: Documentos de uma militância pan-africanista (3ª ed.). Perspectiva.
Neufville, J. I. de. (1979). Validating policy indicators. Policy Sciences, 10, 171–188.
Organização das Nações Unidas. (2001). Declaração e plano de ação: Conferência Mundial de Durban. ONU.
Panta, M., & Silva, M. N. da. (2024). Os impactos do racismo na trajetória de estudantes do ensino médio: Experiências e percepções de negros e brancos. Sociologias, 26, e–soc130382. https://doi.org/10.1590/18070337-130382
Paré, M., Oliveira, L. P., & Velloso, A. D. (2007). A educação para quilombolas: Experiências de São Miguel dos Pretos em Restinga Seca (RS) e da Comunidade Kalunga do Engenho II (GO). Cadernos CEDES, 27(72), 215–232.
Pinheiro, A. P. da S. (2023). Análise sobre a presença da temática étnico-racial em materiais didáticos dos anos iniciais do ensino fundamental da educação básica do Distrito Federal [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório UnB.
Rocha, L. F. B. V., Ferreira, A. S., Silva, V. P., Santos, E. C. L., Gomes, I. R., Melo, M. R. L., Santos, F. C. M. R. L., Oliveira, M. S. M., & Ferreira, C. S. (2025). Educação escolar quilombola: Desafios e perspectivas na consolidação de uma política afirmativa. Aracê, 7(10).
Rodrigues, A. C. D. S., Marques, D. F., Rodrigues, A. M., & Dias, G. L. (2017). Nucleação de escolas no campo: Conflitos entre formação e desenraizamento. Educação & Realidade, 42(2), 707–728. https://doi.org/10.1590/2175-623657687
Santos, M. S. P., & Ferreira, J. C. (2024). Caminhos da educação inclusiva: O papel transformador das políticas públicas no combate das disparidades educacionais nas comunidades quilombolas. Revista Contemporânea, 4(5), e4293.
Silva, T. D. (2015). Educação escolar quilombola no censo da educação básica (Texto para Discussão nº 2081). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada.
Soares Neto, J. J. S., Jesus, G. R., Karino, C. A., & Andrade, D. F. (2013). Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, 24(54), 78–99.
Soares Neto, J. J., & Castro, E. S. (2020). Escalas específicas para medir a infraestrutura escolar da educação básica. Pesquisa e Debate em Educação, 10(1), 1160–1189.
Viñao, A. (2005). Espaços, usos e funções: A localização e disposição física da direção escolar na escola graduada. In M. L. A. Bencostta (Org.), História da educação, arquitetura e espaço escolar (pp. 15–47). Cortez.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.


