The students attending the physical education degrees: a study of the Faculdades Integradas Einstein of Limeira

Authors

  • Flávia Baccin Fiorante Faculdades Integradas Einsten (Fiel), Limeira – SP
  • Luci Regina Muzetti Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara
  • Cassiano Ferreira Inforsato Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10795

Keywords:

Professional formation. Physical Education. Learning path.

Abstract

This work aims to evaluate the learning path of the students attending belong to low-income segment in Physical Education teacher degrees in Faculdades Integradas Einstein of Limeira through bibliography and field researches, using a semi structured interview. The results showed that, four of them students show similar answers related to habitus, cultural knowledge deficit, attendance at sporting events, empathy to Physical Education subject during academic life, sport activities during their childhood. We concluded that facts may help understand the professional choice made by the interviewed students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, W. A. Esforço contínuo: estudantes com desvantagens socioeconômicas e educacionais na USP. 2006. 136f. Dissertação (Mestrado em Sociologia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

BARBOSA, M. A. Estudantes de classes pobres na universidade pública: um estudo de depoimentos em psicologia social. 2004. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

BOURDIEU, P. O esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D’ Água, 2003. p.39-72.

BOURDIEU, P. As contribuições da herança. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A.(Org.). Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. p.229-237.

BOURDIEU, P. A Economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.

FREIRE, E. S.; VERENGUER, R. C. G.; REIS, M. C. C. Educação Física: pensando a profissão e a preparação profissional. Revista Mackenzie de Educação Fisica e Esporte, São Paulo, v.1, n.1, p.39-46, 2002.

LACERDA, M. G. Famílias e filhos na construção de trajetórias pouco prováveis: o caso dos iteanos. 2006. 417f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

LIMEIRA. Prefeitura Municipal. Plano Diretor. Limeira: Secretaria de Planejamento e Urbanismo, 2010.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MUZZETI, L. R. Trajetória social, dote escolar e mercado matrimonial: um estudo de normalistas formadas em São Carlos nos anos 40, São Carlos, UFSCar. 1997. 174f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1997.

PIOTTO, D. C. As exceções e suas regras: estudantes das camadas populares em uma universidade pública. 2007. 361f. Tese (Doutorado em psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

PORTES, É. A. Trajetórias e estratégias do universitário das camadas populares. 1993. 248f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1993.

Published

01/01/2017

How to Cite

FIORANTE, F. B.; MUZETTI, L. R.; INFORSATO, C. F. The students attending the physical education degrees: a study of the Faculdades Integradas Einstein of Limeira. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 19, n. 1, p. 2–19, 2017. DOI: 10.30715/rbpe.v19.n1.2017.10795. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10795. Acesso em: 22 nov. 2024.