Bolsa permanence program UFGD: the socioeconomic profile of students
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v21i1.12978Keywords:
Democratization of higher education, Monitoring and evaluation, Permanence grant program,Abstract
The purpose is to establish a discussion about the profile of the students attended by affirmative actions performed at the Federal University of Grande Dourados – UFGD. Such actions are born from educational policies that are revealed as important tools for the democratization of access and, especially, the permanence to higher education by more wealthy social extracts. In the present investigation, the focus is the scholarship program of UFGD and, among the data collected, it was possible to trace a profile of the target audience attended by the institution. We argue that this effort to establish a profile of the scholar scholar is a means of contributing to the optimization of affirmative actions, that is, we consider that it is from this profile that such actions will have greater conditions to meet, in fact, the needs of your target audience. These are discussions made in the light of theorists such as Schwartzman (2010) and Gomes (2018).Downloads
References
ARAÚJO, J. C. F. de; LEITE, L. S. Avaliação da política de apoio ao estudante desenvolvida pela UNIRIO: o Projeto de Bolsa Permanência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro, v. 22, n. 84, p. 777-806, jul./set. 2014. Disponíveis em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n84/a09v22n84.pdf. Acesso em: 17 nov. 2017.
BRASIL. Decreto n° 7.234 de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de
Assistência Estudantil – PNAES. Brasília, 2010. Acesso em: 20 set. 2017.
FONAPRACE. Revista Comemorativa 25 Anos: histórias, memórias e múltiplos olhares / Organizado pelo Fórum Nacional de Pró-reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis, coordenação, ANDIFES. – UFU, PROEX: 2012. Acesso em 03 jun. 2017.
GOMES, J. Direito, Sociedade Civil e Minorias no Brasil da Virada do Milênio. In: DORA, D. D. (Org.). Direito e Mudança Social. Rio de Janeiro: Renovar, 2003. Acesso em: 15 ago. 2018.
GROSS, J.; HOSSLER, D.; ZISKIN, M. Institutional Aid and Student Persistence: An Analysis is of the Effects of Institutional Financial Aid at Public Four-Year Institutions. NASFAA Journal of Student Financial Aid, v. 37, n. 1, 2007. Acesso em: 25 ago. 2017.
MELLO, J. C. R. S. Desigualdades sociais e acesso seletivo ao ensino superior no Brasil no período 1994-2001. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Madrid. Espana, v. 5, n. 2, p. 69-83, 2007. Disponível em: http://www.rinace.net/arts/vol5num2e/art6.pdf. Acesso em: 27 maio 2018.
SCHWARTZMAN, S. ENEM: o que realmente importa. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/sitesimon/?p=1907&lang=pt-br . Acesso em: 31 mar. 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 17, de 24 de junho de 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 45 de 13 de novembro de 2015.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 13 de 27 de abril de 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD/Vagas Remanescentes nº 30 de 10 de junho de 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 10 de 03 de fevereiro de 2017
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 141 de 31 de julho de 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Edital PROAE/UFGD nº 180 de 18 de dezembro de 2017.