The Mental Health Interdisciplinary League and its contributions in times of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i2.14171Keywords:
Mental Health, Community-Institutional Relations, Education, Higher, Coronavirus Infections, PandemicAbstract
The World Health Organization (WHO) has declared in January 2020 that the outbreak caused by Coronavirus infections constituted a Public Health Emergency of International Concern, the highest warning level of the Organization, as predicted in the International Sanitary Regulation. The mental health of a population, during a great magnitude pandemic such as this, implies in a psychosocial disorder which can exceed the confrontation capacity of the affected population. This article aims to report the experience of the Mental Health Interdisciplinary League (MHIL) from Vale do Acaraú State University, during the new coronavirus pandemic. By promoting extension actions during the pandemic and by committing itself to sustain its social value, the university shows itself to be attentive to this delicate world-historical moment. This report is constituted in three sections: creation, function, and perspectives; the league’s contribution during the pandemic; and researching is necessary. By developing extension activities during the pandemic, it provided its members with a fertile space for learning in the field of teaching, research and extension, contributing to the formation of professionals with a sense of social responsibility and commitment to citizenship.
Downloads
References
ARAÚJO, C. R. C. et al. Contribuição das ligas acadêmicas para a formação em enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 6, p. 137-142, 2019. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2802. Acesso em: 1 set. 2020.
BEGO, A.; SILVA, L. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão no PIBID. Revista Ciência em Extensão, v. 14, n. 2, p. 20-42, 2018. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1602. Acesso em: 4 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e daí outras providências. Brasília: Ministério da Educação, 19 dez. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 1 set. 2020.
CASTRO, M. G.; ALVES, D. A. Ensino, pesquisa e extensão na Universidade Federal de Viçosa: origem e trajetória institucional (1926-1988). Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 70, p. 752-773, jul. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v22n70/1809-449X-rbedu-22-70-00752.pdf. Acesso em: 4 set. 2020.
CAVALCANTE, A. S. P. et al. As Ligas Acadêmicas na Área da Saúde: Lacunas do Conhecimento na Produção Científica Brasileira. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 42, n. 1, p. 199-206, jan, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v42n1/0100-5502-rbem-42-01-0199.pdf. Acesso em: 9 set. 2020.
DARSIE, C.; WEBER, D. L. Disease and space control: issues about dispersion and isolation in pandemic times? Journal of Infection Control, v. 9, n. 2, p. 47-48, abr./jun. 2020. Disponível em: http://jic-abih.com.br/index.php/jic/article/viewFile/298/pdf_1. Acesso em: 2 set. 2020.
DUARTE, M. Q. et al. COVID-19 e os impactos na saúde mental: Uma amostra do Rio Grande do Sul. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 9, p. 3401-3411, set. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v25n9/1413-8123-csc-25-09-3401.pdf. Acesso em: 9 set. 2020.
FIOCRUZ. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia covid-19: Recomendações Gerais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2020. Disponível em: https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/04/Sa%C3%BAde-Mental-e-Aten%C3%A7%C3%A3o-Psicossocial-na-Pandemia-Covid-19-recomenda%C3%A7%C3%B5es-gerais.pdf. Acesso em: 6 set. 2020.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HUNGER, D.; ROSSI, F.; PEREIRA, J. M.; NOZAKI, J. M. O dilema extensão universitária. Educação em Revista, v. 30, n. 3, p. 335-354, jul./set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v30n3/edur640.pdf. Acesso em: 25 ago. 2020.
KOLA, L. Global mental health and COVID-19. The Lancet Psychiatry, v. 7, n. 8, p. 655-657, jun. 2020. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30235-2/fulltext. Acesso em: 9 set. 2020.
LIMA, R. C. Distanciamento e isolamento sociais pela covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 30, n. 2, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://scielosp.org/pdf/physis/2020.v30n2/e300214/pt. Acesso em: 4 set. 2020.
OLIVEIRA, E. N. et al. Liga interdisciplinar em saúde mental: trilhando caminhos para a promoção em saúde. Saúde em Redes, v. 5, n. 3, p. 317-327. 2019. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/2435/437. Acesso em: 3 set. 2020.
OLIVEIRA, E. N. Saúde Mental durante a Pandemia do novo Coronavírus: algumas reflexões necessárias. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1-18, jul. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5478. Acesso em: 4 set. 2020.
OLIVEIRA, E. N. et al. Projeto vida em quarentena: estratégia para promoção da saúde mental de enfermeiros diante da COVID-19. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 1, p. 162-167, 2020. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3741/820. Acesso em: 05 set. 2020.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE. Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo coronavírus). OPAS, Brasil, 11 de set. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 5 maio 2020.
PEREIRA, M. D. et al. The COVID-19 pandemic, social isolation, consequences on mental health and coping strategies: an integrative review. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-31. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4548/4043. Acesso em: 9 set. 2020.
QUEIROZ, S. J. et al. A Importância das Ligas Acadêmicas na Formação Profissional e Promoção de Saúde. Revista Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 24, n. esp., p. 73-78, nov. 2014. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/3635. Acesso em: 9 set. 2020.
RIBEIRO, J. L. P. Inventário de saúde mental. Lisboa: Placebo Editora, 2011.
SANTOS, D. R.; VIEIRA, L. C. Importância da interdisciplinaridade no ensino superior. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 2, p. 1-13, nov. 2011. Disponível em: http://revista.fmb.edu.br/index.php/fmb/article/view/41. Acesso em: 5 set. 2020.
SCHMIDT, B. et al. M. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de psicologia, Campinas, v. 37, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v37/1678-9865-estpsi-37-e200063.pdf. Acesso em: 6 set. 2020.
SERRÃO, A. C. P. Em Tempos de Exceção como Fazer Extensão? Reflexões sobre a Prática da Extensão Universitária no Combate à COVID-19. Revista Práticas em Extensão, São Luís, v. 04, n. 1, p. 47–49, jun. 2020. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/praticasemextesao/article/view/2223. Acesso em: 3 set. 2020.
SHIOZAWA, P.; UCHIDA, R. R. Social media during a pandemic: bridge or burden? São Paulo Medical Journal, São Paulo, v. 138, n. 3, p. 267-268, jun. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-31802020000300267&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 set. 2020.
SILVA, A. R. Oportunidades para Extensão Universitária nos Tempos de Pandemia - COVID-19. Revista práticas em extensão, São Luís, v. 4, n. 1, p. 40-41, jun. 2020. Disponível em: http://ppg.revistas.uema.br/index.php/praticasemextesao/article/view/2181. Acesso em: 3 set. 2020.
SILVA, D. A. et al. Educação em enfermagem: criação de uma liga acadêmica para o ensino de urgência e emergência. Research, Society and Development, v. 9, n. 3, p. 1-11, mar. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2656. Acesso em: 9 set. 2020.
SILVA, R. M. G.; CAMPANI, A.; NEGREIROS, J. G. Contribution of extension to an innovative university teaching: a study from the nursing league program of Vale do Acaraú State University. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp., p. 1615-1628, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13835. Acesso em: 3 set. 2020.
SILVA, S. A.; FLORES, O. Ligas Acadêmicas no Processo de For¬mação dos Estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 39, n. 3, p. 410- 417, jul./set. 2015. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02592013
SOUADKA, A. et al. COVID-19 and Healthcare worker’s families: behind the scenes of frontline response. EClinicalMedicine, v. 23, p. 100373, maio 2020. Disponível em: https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30117-6/fulltext. Acesso em: 04 set. 2020.
STATISTA. Twitter - Statistics & Facts. Disponível em: https://www.statista.com/topics/737/twitter/. Acesso em: 18 ago. 2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.