The importance of reading in the literacy process of 1st-grade students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v23i00.17864

Keywords:

Literacy, Reading, Writing, Development, Learning

Abstract

Reading is an indispensable practice for child development and should be introduced from the early years of life, aiming to encourage and stimulate the child to read or create familiarity with books, reading favors social interaction, and enrichment of vocabulary, besides helping in cognitive, emotional, and social development. Thus, the present study addresses how vital reading is in the teaching-learning process of children, bringing as its main focus and general objective: to understand the importance of reading for students in the literacy process. The study will be presented and divided into three chapters to guide the reader to the next steps. The methodology used in this research was carried out by bibliographic reviews about the Importance of Reading in the Literacy Process for 1st-grade students. Finally, it is presented descriptively among authors who cover the studied theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Cristina Alves de Souza, Faculdade Anhanguera de Bauru (FAB), Bauru – SP – Brasil

Graduanda em Pedagogia.

Maria Luiza Mariano, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

References

AZENHA, M. G. Construtivismo: de Piaget e Emília Ferreiro. 7. ed. São Paulo: Ática, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais da Língua Portuguesa. PCNs. Brasília, DF: SEB, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

CAGLIARI, L. C. Alfabetizando sem ba-be-bi-bo-bu. São Paulo: Scipione, 1998.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2001.

CAGLIARI, L. C. Alfabetizando sem o bá-bé-bi-bó-bu. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

FERREIRO, E. Reflexões Sobre Alfabetização. São Paulo: Cortez, 2000.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da Língua Escrita. Tradução: Diana MyrianLichtenstein et al. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GUIMARÃES, A. Letramento e alfabetização: Entenda as diferenças. 2020. Disponível em: https://superautor.com.br/letramento-e-alfabetizacao-entenda-as-diferencas/. Acesso em: 18 de abr. 2021.

JUNIOR, L. S. P. et al. Hipótese da escrita: O nível da escrita silábica sem valor sonoro. Brasil Escola, 2020. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/hipotese-da-escrita-o-nivel-da-escrita-silabica-sem-valor-sonoro.htm. Acesso em: 20 de fev. 2021.

KRAMER, S. Por entre as pedras: arma e sonho na escola. São Paulo: Ática,2003.

LIMA, C. P. S.; FERRARI, A. J. A formação do leitor e o papel do livro na escola. In: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Curitiba: Secretaria de Educação, 2014. v. 01. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_ufpr_port_artigo_celenir_prestes_dos_santos_de_lima.pdf. Acesso em: 04 out. 2020.

MARTINS, L. M.; CARVALHO, B.; DANGIÓ, M. C. S. O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 22, p. 337-346, 2018. DOI: 10.1590/2175-35392018018976. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/sNtXNMtyt4MvF7hW8zKTR4c/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 out. 2020.

MILIOLI, L. S.; BOONE, M. B. A importância da leitura no processo de alfabetização nas séries iniciais. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 9, p. 1492–1501, 2017. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/2630. Acesso em: 04 out. 2020.

MORAIS, A. G. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

ROJO, R. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando. In: RANGEL, E. O.; ROJO, R. H. R. (Coord.). Língua Portuguesa: Ensino Fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. v. 9, p. 15-36.

SANTOS, L. R. Etapas de desenvolvimento da escrita: Respostas a uma experiência. 2016. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/tcc6-7.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.

SILVA, E. T. Elementos de pedagogia da leitura. 3. ed. São Paulo: Martins fontes,1998.

SOARES, M. Alfabetização e letramento: Caminhos e descaminhos. Revista Pátio, n. 29, fev. 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/123456789/40142. Acesso em: 01 mar. 2021.

SOUSA, V. A Importância da Prática da Leitura desde os anos iniciais do Ensino Fundamental tendo como estratégia Pedagógica o Gênero Literário. Cadernos da Fucamp, v. 15, n. 22, p. 35-52, 2016. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/623. Acesso em: 01 mar. 2021.

VICHESSI, B. Escrita silábica com valor sonoro: o que observar para ajudar a turma avançar. Nova Escola, 06 jul. 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18051/escrita-silabica-com-valor-sonoro-o-que-observar-para-ajudar-a-turma-avancar#:~:text=A%20hip%C3%B3tese%20sil%C3%A1bica%20com%20valor,para%20representar%20cada%20valor%20sonoro. Acesso em: 01 mar. 2021.

VILLARDI, R. Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

Published

31/12/2022

How to Cite

ALVES DE SOUZA, A. C.; MARIANO, M. L. The importance of reading in the literacy process of 1st-grade students. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 23, n. 00, p. e022020, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.17864. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/17864. Acesso em: 25 nov. 2024.