Social distancing

The psychological conditions of higher education students during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.2.18639

Keywords:

Social distancing, Psychological conditions, Social insertion, Emergency distance learning method

Abstract

This work is an excerpt from the research titled "Social Distancing: Relationship Between Psychosocial Context and Emergency Remote Teaching of Higher Education Students," which aims to investigate the psychosocial conditions of students at a private university in the interior of Rio de Janeiro. To do so, a self-administered virtual questionnaire was used through the Google Forms platform, consisting of forty-five questions divided into three axes. Among the research axes, an effort was made to understand the psychological conditions of the students, triggered both by the COVID-19 pandemic and the experience with emergency remote teaching. The research results revealed adverse psychological effects such as anxiety and depressed mood, which will be presented throughout the article to contribute to expanding knowledge regarding the mental health of higher education students and developing support strategies for these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Duarte, Centro Universitário de Barra Mansa

Graduada em Psicologia.

Fernanda de Souza Alves, Centro Universitário de Barra Mansa

Graduada em Psicologia.

Milene Santiago Nascimento, Centro Universitário de Barra Mansa

Docente na Graduação em Psicologia pelo Centro Universitário Geraldo Di Biase (UGB). Docente na Graduação em Psicologia. Doutora em Saúde Coletiva (IMS-UFRJ).

References

BARROS, M. B. A. et al. Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, n. 29, v. 4, p. 1-12, 2020. DOI: 10.1590/S1679-49742020000400018. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/ress/2020.v29n4/e2020427/pt. Acesso em: 06 jul. 2022.

CLEMENTE, A. C. F.; STOPPA, E. A. Lazer Doméstico em Tempos de Pandemia da COVID-19. LICERE – Revista do Programa de Pós-graduação interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, MG, v. 23, n. 3, p. 460–484, 2020. DOI: 10.35699/2447-6218.2020.25524. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25524. Acesso em: 06 jul. 2022.

DUTRA, E. Suicídio de universitários: o vazio existencial de jovens na contemporaneidade. Estud. pesqui. Psicol., Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 924-937, 2012. ISSN: 1808-4281. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812012000300013&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 jul. 2022.

ENSP/FIOCRUZ. GLOSSÁRIO do distanciamento social. ENSP/FIOCRUZ, 2020. Disponível em: http://www.ensp.fiocruz.br/portal-ensp/informe/site/materia/detalhe/48730 22/04/2020. Acesso em: 26 jul. 2022.

MACHADO, E. G. Grupo Diálogos Urbanos divulga resultado da pesquisa “Covid-19 – Estudantes da Unilab no Ceará”. UNILAB, 2020. Disponível em: http://unilab.edu.br/noticias/2020/05/13/grupo-dialogos-urbanos-divulga-resultado-da-pesquisa-covid-19-estudantes-da-unilab-no-ceara/. Acesso em: 06 jul. 2022.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, SP, v. 37, e200067, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-166X2020000100504&script=sci_arttext. Acesso em: 30 ago. 2020.

MARCONI, M. A.; LAKATOS. E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS); ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Saúde mental deve estar no topo da agenda política pós-COVID-19. Brasília: OPAS, OMS, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/9-6-2023-saude-mental-deve-estar-no-topo-da-agenda-politica-pos-covid-19-diz-relatorio-da. Acesso em: 09 jul. 2022.

PORTAL NOVA. O que está deprimindo o universitário Brasileiro? 2021. Disponível em: https://gamarevista.uol.com.br/semana/ensino-que-transforma/saude-mental-universitarios/#:~:text=A%20dificuldade%20mais%20citada%20pelos,e%208%2C5%25%20respectivamente. Acesso em: 04 jul. 2022.

THOMAS, L. Global Student Survay. Chegg Org, 2021. Disponível em: https://www.chegg.org/global-student-survey-2021 Acesso em: 25 jul. 2022.

VALENTE, J. Ministério da Saúde declara transmissão comunitária nacional. Agência Brasil, Brasília, 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-03/covid-19-governo-declara-transmissao-comunitaria-em-todo-o-pais. Acesso em: 06 jul. 2022.

Published

31/10/2023

How to Cite

DUARTE, A.; ALVES, F. de S.; NASCIMENTO, M. S. Social distancing: The psychological conditions of higher education students during the pandemic. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 24, n. esp.2, p. e023020, 2023. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18639. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/18639. Acesso em: 22 nov. 2024.