Music education and the challenge of democratization in the “school plant”

Authors

  • Wenderson Silva Oliveira Universidade Federal de Uberlândia
  • Eduardo Henrique Narciso Borges Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10196

Keywords:

Education. Music teaching. Democratization.

Abstract

The Law 13.278/2016 (BRAZIL, 2016) made the teaching of Visual Arts, Dance, Music and Theater compulsory in the curriculum of basic education throughout the country. However, specifically regarding Music teaching, there are a number of factors and problems that hinder the full insertion of the discipline in Brazilian schools, ranging from the lack of material resources to the social legitimacy of the discipline and the valuation of this knowledge as something Significant for the formation of students. In this sense, this article proposes to analyze the social and political dynamics that permeate the teaching/learning music, as well as the experiences in collective teaching of musical instruments in the attempt of democratization of Music teaching aiming at social inclusion through it. Likewise, it opens the possibility of promoting a paradigm shift and expansion of the student horizons in relation to artistic and cultural knowledge, encouraging the creativity and the capacity for interpretations and diverse readings of the world around them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho - o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa.; ALVES, Nilda. Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre as redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ANDRADE, Nivea Maria da Silva. Práticas escolares como táticas criadoras: os praticantes nas tessituras de currículos. 2011. 156 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Uerj, Rio de Janeiro, 2011.

BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Livraria Francisco Alves Editora, 1975.

BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean Claude As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean Claude. O poder simbólico. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

BOURDIEU, Pierre.; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus da Europa e seu público. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: Crítica social do julgamento. 2ª ed. Porto Alegre: Zouk, 2013.

ELIAS, Norbert. Mozart, a sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Vanda Bellard. Música e sociedade: Uma perspectiva histórica e uma reflexão aplicada ao Ensino Superior de Música. 2ª ed. Florianópolis: Associação Brasileira de Educação Musical, 2010.

GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, Nilda.; GARCIA, Regina Leite. O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LORENZON, Rodrigo Rosado. ReciclaMusicando: Práticas musicais através de instrumentos construídos de material reciclado. Monografia (Especialização). Curso de Especialização em Pedagogia da Arte da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS, Porto Alegre, 2013.

MARGULIS, Mario.; URRESTI, Marcelo. La Juventud es más que una Palabra. In: ARIOVICH, Laura.; MARGULIS, Mario (orgs.). La juventud es más que una palabra. Buenos Aires: Biblos, 1996.

ROSA, Chaiane de Medeiros.; LOPES, Nataliza Francisca Mezzari.; CARBELLO, Sandra Regina Cassol. Expansão, democratização e a qualidade da educação básica no Brasil. Poíesis Pedagógica, Catalão, v.13, n.1, p.162-179, jan./jul., 2015.

VICTORIO FILHO, Aldo. Pesquisar o cotidiano é criar metodologias. Educação e Sociedade. Campinas, v.28, n.98, p-97-110, jan./abr., 2007.

Published

01/09/2017

How to Cite

Oliveira, W. S., & Borges, E. H. N. (2017). Music education and the challenge of democratization in the “school plant”. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 1448–1463. https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10196

Issue

Section

Artigos