Different perspectives on aesthetic education nowadays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13163

Keywords:

Esthetics education, Civilization, Contemporary.

Abstract

The reference to human sensibility, to the dimension of the “sensible” as the object of education itself, finds its most distant formulation in Plato's Republic. However, this task has remained a problem lacking a reasonable equation until now. In Brazil, especially after the publication of the National Curriculum Parameters in 1997, the discussions and propositions for an education of the sensibility have intensified. Our purpose, considering the limits of this paper consists in the exposition and reflection of two different theoretical perspectives. They are situated in different historical moments of the twentieth century and they are important reference for the national debate regarding a supposedly education of sensibility nowadays. This is the case of Soviet psychologist and theorist Lev S. Vygotsky (1896) and of the French philosopher Jacques Rancière (1940).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Antonio Calmon Nabuco Lastória, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras – Araraquara – SP

Professor Doutor em Psicologia e desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo e Dr. Livre docente em Psicologia Social pela Unesp; RDI-DP vinculado ao Dpto. de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1982.

ADORNO, T. W. Minima moralia. São Paulo: Editora Ática, 1992.

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Editora Perspectiva, 1988.

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Editora Ars Poética, 1993.

BRASIL. PCN, Volume 1 e 6. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DUARTE, N. “Arte e Educação contra o fetichismo generalizado na sociabilidade contemporânea”. In: Perspectiva. Florianópolis, SC, v. 27, n. 2, 461-479, 2009.

FABIANO, L. H. “Adorno, Arte e Educação: Negócio da arte como negação”. In: Arte e Sociedade. Campinas, SP, v. 24, n° 83, p. 495-505, 2003.

FREUD, S. “Analisis terminable e interminable”. In: Obras completas de Sigmund Freud. Tomo III. Madreid: Editora Biblioteca Nuova, 1981.

LASTÓRIA, L. C. N. Ensaios de teoria crítica, ética e psicanálise: a formação do sujeito contemporâneo em questão. São Paulo: Nankin editorial, 2017.

MAFFESOLI, M. Elogio da razão sensível. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

PLATÃO República. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.

ROSE, R. S. El misterioso caso Alemán: un intento de comprender Alemania través de sus letras. Barcelona: Alba Editorial, 2007.

SCHILLER, F. A educação estética do homem. São Paulo: Editora Iluminuras, 1990.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2001.

Published

09/04/2020

How to Cite

CALMON NABUCO LASTÓRIA, L. A. Different perspectives on aesthetic education nowadays. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 297–313, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13163. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13163. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos