What does public school managers understand about gender?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10147

Keywords:

Gender. Diversity. School manager. Pedagogical practices. School.

Abstract

The research aims to understand pedagogical knowledge and practices that was carried out by managers of the public education system on gender theme. It is questioned what knowledge and activities are developed by school managers toward educational actions that encourage the respect to the differences and diversities in the school about the gender issues, since this also is responsible for the educational formation of the student. Under the assumption that the themes about gender are few discussed in the school scenario, It is defended the assumption that its social visibility, especially in formative spaces, needs to be expanded and involve all members of the school community; the managers should encourage and support initiatives in this direction. With qualitative approach, a case study involving three managers of the public education network in the city of Fortaleza, Ceará, is used. With methodological contribution of the Thematic Oral History, the interviewers found difficulties in understanding the concepts of gender, biological sex and sexuality, even though they affirmed support for lectures and awareness-raising activities to deal with gender diversity in the classroom. They reported resistance from some students and teachers. The incipient theoretical knowledge of the managers and the resistances evidences the necessity of debates, teaching practices and public policies directed to the pluralities, against the culture of the prejudice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Professora  Doutora  do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará.

Lorena Brenda Santos Nascimento, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Graduanda do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará; bolsista de Iniciação Científica CNPQ.

References

AQUINO, J. G. Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1998.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB/Dicei, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Resolução nº 12, de 16 de janeiro de 2015. Estabelece parâmetros para a garantia das condições de acesso e permanência de pessoas travestis e transexuais – e todas que tenham sua identidade de gênero não reconhecida em diferentes espaços sociais – nos sistemas e instituições de ensino, formulando orientações quanto ao reconhecimento da identidade de gênero e sua operacionalização. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 12 mar. 2015.

CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 17, p. 45-56, 2008.

CURY, C. R. J. Gestão democrática da educação: exigências e desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 163-174, 2002.

DESLANDES, K. Gênero e diversidade na escola: como verificar o impacto da formação de professore/as? In: fazendo gênero: diásporas, diversidades, deslocamentos, 9., 2010, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2010. p. 1-8.

FERNÁNDEZ, M. P. M. Identidades de gênero e etnolinguística nas experiências de educação superior de professoras indígenas no Brasil. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 92, p. 147-163, 2014.

FIALHO, L. M. F.; NASCIMENTO, L. B. S.; XEREZ, A. S. P. O que as professoras da educação básica sabem sobre gênero? Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 11, p. 63-69, 2016.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. São Paulo: Artmed, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALINKIN, A. L.; BERTONI, L. M. Gênero e educação: um caminho para a igualdade. Em Aberto, Brasília, DF, v. 27, n. 92, p. 21-42, 2014.

JOCA, A. M. Educação escolarizada e diversidade sexual: problemas, conflitos e expectativas. In: COSTA, A. H.; JOCA, A. M.; LOIOLA, L. P. (Org.). Desatando nós: fundamentos para a práxis educativa sobre gênero e diversidade sexual. Fortaleza: UFC, 2009. p. 99-140.

LOURO, G. L. Corpo, escola e identidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 59-75, 2000.

MUSSKOPF, A. S. Quando sexo, gênero e sexualidade se encontram. Revista Tempo e Presença, Rio de Janeiro, v. 3, n. 8, s/p, 2008.

PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade de ensino. São Paulo: Ática, 2007.

PEREIRA, A. C.; RIBEIRO, C. S. J. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 5, p. 95-110, 2017.

ROMANELLI, O. O. História da educação no Brasil. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 72-99, 1995.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C.; EVANGELISTA, O. Política educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

SILVA, M. R. Direito à educação, universalização e qualidade: cenário da educação básica e da particularidade do ensino médio. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 9, n. 17, p. 61-74, 2015.

SOUSA, M. G. M.; SILVA, V. F. Mediação de conflitos na escola. Leopoldina: Superintendência Regional de Ensino, 2006.

THOMPSON, P. A voz do passado: introdução à história oral. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

VIANNA, C. P.; UNBEHAUM, S. O gênero nas políticas públicas de educação no Brasil: 1988-2002. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 121, p. 77-104, 2004.

Published

01/11/2017

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; NASCIMENTO, L. B. S. What does public school managers understand about gender?. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 927–945, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10147. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10147. Acesso em: 17 jul. 2024.