The presence system and the intersectoral management in education: exploratory dialogue about the “bolsa família” program (PBF) in schools located in the border region
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10236Keywords:
Democratic management. PBF. Border region. Presence system.Abstract
This paper aims to describe the limits and potentialities of the “Bolsa Família Program” - PBF, based on the Presence System, which is an intersectoral management resource for compliance conditionality monitoring in education. This descriptive and exploratory research uses the simple descriptive statistics for data exploration of the Presence System. It uses the PBF report technician as well, who is responsible for the program in the city of Ponta Porã, Mato Grosso do Sul, Brazil, to construct the information under analysis. It has been observed that PBF is a powerful reducer of school dropout in the border region, but it is not enough to totally eliminate this problem and the school failure. It is suggested that investments policies development and agreement, programs and legislation aimed to meeting the specificities existing at the Brazilian dry border with Paraguay.
Downloads
References
BRANDÃO, A.; PEREIRA, R. de C.; DALT, S. da. Programa Bolsa Família: percepções no cotidiano da escola. Política & Trabalho, Revista de Ciências Sociais, n. 38, abril de 2013, pp. 215-232. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/article/viewFile/14312/9388. Acesso em: 20 jul. 2016.
BRASIL. Portaria Interministerial MEC/MDS nº 3.789. Estabelece atribuições e normas para o cumprimento da Condicionalidade da Frequência Escolar no Programa Bolsa Família. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2004a.
BRASIL. Lei nº 10.836, de 9 de janeiro de 2004. Cria o Programa Bolsa Família, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2004b.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Renda de Cidadania. Manual de Gestão do Cadastro Único. 2. ed. atualizada. Brasília, DF: MDS, 2014a.
BRASIL. Sistema Presença. 2017. Disponível em: http://tutorialpresenca.mec.gov.br/saiba-mais-sobre-o-sistema-presenca-ajuda-operador-escolar.html. Acesso em: 20 jan. 2017.
BRASIL. Relatório Analítico do Sistema Presença. Coordenação Municipal de Ponta Porã do PBF. Disponível no Sistema Presença, 2016.
CAMARGO, P. C.; PAZELLO, E. T. Uma análise do efeito do programa bolsa família sobre o desempenho médio das escolas brasileiras. Econ. Apl., Ribeirão Preto, v. 18, n. 4, p. 623-640, dez, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-80502014000400003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 out. 2016.
IBGE. Informações sobre os municípios brasileiros. 2015. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=500660&search=mato-grosso-do-sul|ponta-pora. Acesso em: 09 jul. 2016.
JUNQUEIRA, L. A. P. A gestão intersetorial das políticas sociais e o terceiro setor. Saúde Soc., São Paulo, v. 13, n. 1, p. 25-36, abril 2004.
LIMA, J. S. S.; SOUSA, A. S. Q. O Programa Bolsa Família no Município de Elói de Souza/RN: a condicionalidade relativa à frequência escolar contribui para a permanência dos estudantes? Revista Exitus, Santarém, v. 7, n° 1, p. 131-159, jan./abr. 2017.
LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
MELO, S. M et al. Relações conflituosas no ensino em região de fronteira. Interletras, v. 5, n. 23, mar./set., 2016.
PEREIRA, J. H. V. Diversidade cultural nas escolas de fronteiras internacionais: o caso de Mato Grosso do Sul. Revista Múltiplas Leituras, v.2, n. 1, p. 51-63, jan./jun., 2009.
PINHEIRO, F. P. S. Z. O Programa Mais Educação: uma concepção de Educação Integral. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), 2009.
PINTO, R.P. et al. Pesquisa em educação especial inclusiva na região de fronteira. II CINTEDI, II Congresso Interacional de Educação Inclusiva II Jornada Chilena Brasileira de Educação Inclusiva, 2016, Campina Grande. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/TRABALHO_EV060_MD1_SA6_ID3796_14102016134316.pdf. Acesso em: 24 fev. 2017.
SANTOS, C.C.G.; GOMES, A. M. Contrapartida do Programa Bolsa Família na perspectiva dos professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 425-446, jul./dez. 2015.
TERENCIANI, Cirlane; NUNES, Flaviana Gasparotti. Fronteira, diversidade cultural e o cotidiano escolar na cidade de Ponta Porã – MS. In: XVI Encontro Nacional de Geógrafos, 2010, Porto Alegre. Anais do XVI Encontro Nacional de Geógrafos. Porto Alegre: AGB, 2010. v. 1. p. 1-11. Disponível em: www.agb.org.br/evento/download.php?idTrabalho=1524. Acesso em: 06 fev. 2016.