The schooling of students with intellectual deficiency under the national policy of special education in the perspective of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11918Keywords:
Intellectual deficiency, Inclusive education policies, Pedagogical mediationAbstract
This article analyzes the schooling of students with intellectual disabilities under the National Policy on Special Education in the perspective of Inclusive Education. From a qualitative study based on the historical-cultural perspective of Vigostki, we discuss the multiple dimensions of school inclusion focusing on the processes of mediation of learning of this student in common classes of schools located in the Baixada Fluminense/RJ. As data collection instruments we used classroom observation with field diary records and the scale of involvement. The dada analysis showed, among other results, that the level of involvement of subjects with intellectual disabilities in the proposed activities is entirely related to the pedagogical mediations directed to them. Likewise, it showed that the schooling of these subjects had significant advances from the policies of school inclusion, but that there are still many barriers to overcome the culture of impossibility present in the teaching discourse and in society in general.Downloads
References
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em: 10 jul. 2018.
BRASIL. Resolução n° 4. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, 2009.
CAMPOS, E. C. V. Z. Diálogos entre o currículo e o planejamento educacional individualizado (PEI) na escolarização de alunos com deficiência intelectual. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2016.
CATHCART, K. D. P. Crianças com deficiência mental na escola inclusiva: estratégias para aprender. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, 2011.
DAINÊZ, D. Constituição humana, deficiência e educação: problematizando o conceito de compensação na perspectiva histórico-cultural. 132f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Campis, 2014.
FACCI. M. G. D.; BRANDÃO. S. H. A. A importância da mediação para o desenvolvimento das funções psicológicas superiores de alunos da educação especial: contribuições da psicologia histórico-cultural. XIV Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (ENDIPE), 30 de abril de 2008, Porto Alegre/RS.
LIMA, M. F. C. O que significa mediar o processo de escolarização de alunos com deficiência intelectual? Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. 2017.
MARIN, M.; BRAUN, P. Ensino colaborativo como prática de inclusão escolar. In: GLAT, R.; PLETSCH, M. D. (org.). Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Editora Eduerj, Rio de Janeiro, 2013, p. 49-64.
MENDES, R. da. S. A escolarização de alunos com deficiência intelectual no ensino fundamental da rede de ensino de Itajaí – SC. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Itajaí, 2016.
MENDES, E. G.; TANNÚS-VALADÃO, G.; MILANESI, J. B. Atendimento educacional especializado para estudante com deficiência intelectual: os diferentes discursos dos professores especializados sobre o que e como ensinar. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 45-67, set./dez., 2016.
OLIVEIRA. M. K. de. Vygotsky aprendizado e desenvolvimento um processo sócio histórico. Editora Scipione, 1993.
OLIVEIRA. A. A. S. de. Educação Inclusiva, Educação Especial ou Educação? In: OMOTE, S.; OLIVEIRA, A. A.; CHACON, M. C. M. (orgs.). Ciência e conhecimento em educação especial. Editora M&M/ ABPEE, São Carlos, 2014, v.1, p. 89-114.
OLIVEIRA, M. C. P. de. A escolarização de alunos com deficiência intelectual a luz da perspectiva histórico-cultural: avaliação mediada e apropriação conceitual. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2016.
PADILHA, A. M. L. Desenvolvimento cultural e educação escolar: Aporte teórico para pensar o desenvolvimento psíquico do deficiente intelectual. In: OMOTE, S.; OLIVEIRA, A. A.; CHACON, M. C. M. (orgs.). Ciência e conhecimento em educação especial. Editora M&M/ ABPEE, São Carlos, 2014, v.1, p. 89-114.
PINO. A. O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu papel na explicação do psiquismo humano. Cadernos Cedes, Campinas, SP, ano XX, n. 24, julho, 1991.
PLETSCH, M. D.; ARAUJO, D. F.; LIMA, M. F. C. Experiências de formação continuada de professores: possibilidades para efetivar a inclusão escolar de alunos com deficiência intelectual. Revista Periferia, v.9, p. 290-311, 2017.
PLETSCH, M. D.; SOUZA, F. F. ; ORLEANS, L. F. . A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, p. 264-281, 2017.
REBELO, A. S. A Educação Especial no Brasil: indicadores educacionais de atendimento especializado (1973-2014). 200 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2016.
REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25 Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SILVA. C. da. Elaboração conceitual no processo de escolarização de alunos com deficiência intelectual no município de Balneário Camboriú: estratégias e mediações na elaboração de conceitos. (Dissertação de Mestrado) - Universidade do Vale do Itajaí, 2016.
SMOLKA, A. L. B.; NOGUEIRA, A. L. H. O desenvolvimento cultural da criança: mediação, dialogia e (inter) regulação. In: OLIVEIRIA, M. K. de; SOUZA, D, T. R. S.: REGO, C. Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. Editora Moderna, São Paulo, 2002.
SOUZA, F. F. de. Políticas de educação inclusiva: análise das condições de desenvolvimento dos alunos com deficiência na instituição escolar. 277f. Tese (Doutorado em Educação). Campinas, 2013.
SOUZA, F. F; DAINEZ. D.; MAGIOLINO. L. L. S. Educação e Desenvolvimento Humano: Modos de Mediação e Participação nos Meandros das Práticas Educacionais Inclusivas. In: PLETSCH, M. D.; MENDES, G. M. L.; HOSTINS, R. C. L. (orgs.). A escolarização de alunos com deficiência intelectual: políticas, práticas e processos cognitivos. Editora M&M/ ABPEE, São Carlos, 2015, p. 15-30.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. NETO, J. C.; BARRETO, L. S. M.; AFECHE, S. C. (Trad). 7º ed. - São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2º ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas V: fundamentos de defectologia (1997). Madrid: Machado, 2012.
VIGOTSKI, L. S.; LURIA. A. R.; LEONTIEV. A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 13 ed. Ícone Editora, São Paulo, 2014.