The adoption of new public management in government agendas of different countries: influences on the educational reforms and on the high school education in the state of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22iesp3.12012

Keywords:

New public management, State reform, Educational reforms, High school.

Abstract

This text presents aspects concerning the adoption of the political principles and operational guidelines conveyed by New Public Management in the governmental agendas of different countries. Based on bibliographical and documentary analysis, we highlight the different dimensions of the installation of the mercantile logic of New Public Management in the educational field, its hegemony in the educational reforms of some countries of Europe and Latin America and its repercussions in Secondary Education in Minas Gerais. This study problematizes the redefinition of the public sense of the public school and allow us to conclude that the provision of social goods by the private sphere or by non-state public organizations is fraught with interests aimed at self-valuation of the provider entities and for the production of a new homo economicus according to the neoliberal modus operandi in vogue at the present time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Vieira Silva, UFU

Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, com atuação no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado.

Leonice Matilde Richter, UFU

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), com estágio doutoral na Universidade do Minho, Portugal. Professora do Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO/UFU), com atuação no curso de Pedagogia.

References

ADRIÃO, T.; et al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de "sistemas de ensino" por municípios paulistas. Educ. Soc., v. 30, n. 108, out., 2009.

ANDERSON, P. Balanço do Neoliberalismo. In: SADER, E.; GENTILI, P. Pós-Neoliberalismo: as políticas sociais e o estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

BOURDIEU, P. Contrafogos, táticas para a invasão neoliberal. Rio de Janeiro, Zahar, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995.

DEROUE, J.L.; NORMAND, R.; PACHECO, R.G.P.; La modernización del sistema educativo en Francia: la nueva gestión pública entre la afirmación del Estado y la gobernanza descentralizada. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 723-741, jul./set., 2015

FELDFEBER, M. Estado e reforma educativa: la construcción de nuevos sentidos para la educación pública em la Argentina in: Feldefeber, M (comp.) Los sentidos de lo publico. Reflexiones desde el campo educativo, Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2009.

HALL, D.; GUNTER, H. A nova gestão pública na Inglaterra: a permanente instabilidade da reforma neoliberal. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, p. 743-758, jul./set. 2015.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. 13 ed. São Paulo: Edições Loyola. 2004.

NEWMAN J. CLARKE J. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n2/03.pdf. Acesso em: 12 mar. 2018.

NORMAND, R. A profissão docente à prova da Nova Gestão Pública: a reforma inglesa da Terceira Via. Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 37-50, maio/ago. 2013

OLIVEIRA, D. A. Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 625-646, jul.-set., 2015

RICHTER, L. M. Trabalho docente, políticas de avaliação em larga escala e accountability no Brasil e em Portugal. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Uberlândia, 2015.

SANO, H. ABRUCIO, L.F. Promessas e resultados da nova gestão pública no Brasil: o caso das organizações sociais de saúde em São Paulo in: Revista de Administração de Empresas, v. 48, n. 3, jul./set. 2008.

SILVA, M.V. Empresa e Escola: do discurso da sedução a uma relação complexa, Tese (Tese de Doutorado em Educação) – UNICAMP. Campinas. 2001.

SILVA, M. V.; DINIZ, P. V. Lamana . Enredamentos históricos da participação da esfera privada na questão social e no setor educacional. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 126, p. 43-59, jan.-mar. 2014.

VERGER, T.; CURRAN, M.; PARCERISA, L. La trayectoria de una reforma educativa global: el caso de la Nueva Gestión Pública en el sistema educativo catalán. Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 132, p. 675-697, jul./set., 2015

VIOR, S. Privatización de la educaión: fragmentación y disolución de los “interesses comunes” em la sociedade argentina “posneoliberal” in: GOUVEIA, A.B.; FERNANDES, M.D (orgs). Relações público e privado na educação: embates e desdobramentos para a democratização da educação. São Paulo: Xamã, 2013.

Published

02/12/2018

How to Cite

SILVA, M. V.; RICHTER, L. M. The adoption of new public management in government agendas of different countries: influences on the educational reforms and on the high school education in the state of Minas Gerais. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp3, p. 1276–1296, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22iesp3.12012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12012. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos