Public policy and intergovernmental collaboration: analyzing the case of Pnaic in Recife

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12385

Keywords:

Educational policy, Regime of collaboration, National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC), Recife.

Abstract

The paper deals with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC), and had as objective to analyze how the process of implementation of this Program in the city of Recife took place, taking as reference the collaboration regime and local power in the management of this educational program. The methodology applied was the qualitative type and semi structured interviews and document analysis were used as data collection procedures. The data showed that the cooperation followed the provisions of the specific legislation of the PNAIC, which defines the actions that are the responsibility of each administrative body involved. However, it was possible to observe gaps in the implementation of the policy, either by local weaknesses or by the very dynamics of policy action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Santos do Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Licenciada em Pedagogia pela UFPE. Participa do Grupo de Pesquisa em Politica Educacional, do PPGE-UFPE. É professora da rede municipal de educação de Jaboatão dos Guararapes. 

Ana Lúcia Felix dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco.

Doutora em Educação-UFPE. Professora do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ANDRADE, Edson. Regime de Colaboração no financiamento da Educação Básica no Brasil: a experiência dos fundos contábeis em foco. Educação, Santa Maria. v. 38, n. 2, maio/ago. 2013.

ANDRADE, Edson; GOMES, Alfredo. Estado federativo brasileiro. Implicações na gestão da educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 10, p. 133-154, jan./jun. 2012. Disponível em: . Acesso em: 23 maio 2017.

AZEVEDO, Janete. Implicações da nova lógica de ação do estado para a educação municipal. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 80, p. 49-71, set. 2002.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1989.

BRASIL. MEC. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 07 mar. 2019.

BRASIL. MEC. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>. Acesso em: 06 mar. 2019.

BRASIL. MEC. Manual do Pacto: Pacto pela Alfabetização na Idade Certa: o Brasil do futuro com o começo que ele merece. Brasília. DF, 2012a.

BRASIL. MEC. Portaria nº 867, 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa [...]. Diário Oficial da União: seção 1, n. 129, Brasília, DF, 5 jul. 2012b. Disponível em: < http://download.inep.gov.br/educacao_basica/provinha_brasil/legislacao/2013/portaria_n867_4julho2012_provinha_brasil.pdf >. Acesso em: 07 mar. 2019.

CUNHA, Maria; COSTA, Jean Mário Araújo; ARAÚJO, Rosimeire. Federalismo cooperativo brasileiro: implicações na gestão da educação municipal. Jornal de Políticas Educacionais, Paraná, n. 8, p. 14–23, jul./dez. de 2010. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/21828>. Acesso em: 07 mar. 2019

DOWBOR, Ladislau. O que é Poder Local. São Paulo: Brasiliense, 2008.

OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática, 2012. In: OLIVEIRA, Francisco Adão de; PIZZIO, Alex; FRANÇA, George (Org.). Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Goiás: Editora da PUC Goiás, 2010.

RECIFE. Lei nº 18.147/2015. Aprova o Plano Municipal de Educação. Diário Oficial do Município de Recife, 23 de jun. 2015.

RAIC, Daniele. O sistema de ensino e o regime de colaboração: O dito e o por dizer um estudo de caso do município de Jequié – BA. 149f. Dissertação (Mestrado Educação). Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. 2009.

SANTOS, Boaventura. A globalização e as ciências sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez. 2002.

SANTOS, Natalia. Entre o proposto e o almejado: da proposta do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa às expectativas almejadas por docentes participantes. 123f. Dissertação (Mestrado Gestão e Práticas Educacionais) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2015.

Published

06/03/2019

How to Cite

DO NASCIMENTO, J. S.; SANTOS, A. L. F. dos. Public policy and intergovernmental collaboration: analyzing the case of Pnaic in Recife. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 370–387, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12385. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12385. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.