Pedagogical management system (sgp) and school evaluation: the influence of a technology on the pedagogical coordinator’s action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12848

Keywords:

Education, Evaluation, SGP.

Abstract

This work aims to address the influence of the Pedagogical Management System (SGP) - a technological tool for pedagogical registration used by the Municipal Education Network of the City of São Paulo - in the actions of the Pedagogical Coordinators in front of the school evaluation. A bibliographic study was carried out on evaluation for learning, the role of the Pedagogical Coordinator in relation to the evaluation activities, the technological resources as facilitators of the school evaluation actions and the functionalities existing in the SGP. In addition, a field research was done with Pedagogical Coordinators of elementary schools of the Municipal Network of São Paulo. In a junction between technology and pedagogy, the present work contributes to the reflection on the quality of teaching, addressing the bias of school evaluation, with emphasis on learning for all students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Gonçalves da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPr)

Especialista em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPr).

Ricardo dos Santos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPr)

Professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná à anos. Responde pela Chefia do Departamento Acadêmico de Ciências Humanas, Letras e Artes - 2017 até a presente data.

References

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. de S. (orgs). O papel do coordenador pedagógico. Revista Educação. Set. 2011. Disponível em: http://revistaeducacao.uol.com.br/textos/142/artigo234539-1.asp. Acesso em: 20 de jan 2018.

CARVALHO, C. P.; BARBIERI, M. R. Formação de professores em tempo de informática. In: UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (USP). Comunicação e Educação. São Paulo: Ed. Moderna, ano III, número 9, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 20ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, F. C. N. A. Avaliação escolar: uma estratégia para promoção do protagonismo do aluno. IV Colóquio Internacional: educação, cidadania e exclusão: didática e avaliação. Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/ceduce/trabalhos/TRABALHO_EV047_MD1_SA4_ID892_26052015215522.pdf. Acesso em: 15 de abr 2018.

HOFFMANN, J. M. L. Contos e contrapontos: do pensar ao agir em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Educação escolar, políticas, estruturas e organização. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 1996.

MONTEIRO, E. [et al.] Coordenador pedagógico: função, rotina e prática. 1ª ed. Palmeiras, BA: Instituto Chapada de Educação e Pesquisa, 2012.

RAMOS, M.; COPPOLA, N. C. O uso do computador e da internet como ferramentas pedagógicas. Paraná, 2009. Disponível em: www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2551-8.pdf. Acesso em: 20 de mar 2018.

SACRISTÁN, J. G; GÓMEZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino. 4ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SÃO PAULO (SP). Programa Mais Educação São Paulo: subsídios 2: Sistema de Gestão Pedagógica – SGP e a Avaliação para a Aprendizagem/Secretaria Municipal de Educação – São Paulo: SME/ DOT, 2014.

SÃO PAULO (SP). Roteiro de uso. S/d. Disponível em: https://github.com/prefeiturasp/SME-SGP/wiki/Roteiro-de-uso. Acesso em: 20 de mar de 2018.

Published

06/01/2020

How to Cite

SILVA, C. G. da; SANTOS, R. dos. Pedagogical management system (sgp) and school evaluation: the influence of a technology on the pedagogical coordinator’s action. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 86–99, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.12848. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12848. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos