The perspective of teachers of chemistry and mathematics teachers at a federal university regarding the educacional inclusion of students with disabilities in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13007

Keywords:

Inclusive education, Teacher training, Inclusion.

Abstract

For a long time, people with disabilities have been excluded in society in several areas. From the twentieth century, there is a change with the creation of educational policies in order to promote school inclusion. However, it is still noticeable practices by teachers in Higher Education. Thus, this work aimed to analyze the perspective of the professors of the degree courses in Chemistry and Mathematics of a Federal University situated in the South of Minas Gerais on the inclusive theme. The type of research carried out is the case study. A semi-structured interview was conducted and a Content Analysis was conducted. It was found that there is a gap in the initial training of these teachers on the inclusive perspective and that there is a need for continuous training on the subject due to the lack of knowledge about it, so that it is possible to achieve the teaching-learning of the graduates with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Openheimer, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá – MG

Graduanda em Licenciatura em Química. Instituto de Física e Química.

Paloma Alinne Alves Rodrigues, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), Itajubá – MG

Professora Adjunta. Instituto de Física e Química.

References

AGUIAR, João Serapião de. Educação Inclusiva: jogos para o ensino de conceitos. 4 ed. Papirus, 2004. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=Rr-luspnakwC&oi=fnd&pg=PA15&dq=conceito+educa%C3%A7%C3%A3o+inclusiva&ots=64efoZFgPW&sig=yXDBK1mbZrZMZCttIwJRzx-UMp4#v=onepage&q=conceito%20educa%C3%A7%C3%A3o%20inclusiva&f=false>. Acesso em: 19 nov. 2018.

BARDIN. Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977.

BELEI, Renata Aparecida; PASCHOAL, Sandra Regina Gimeniz; NASCIMENTO, Edinalva Neves; MATSUMOTO, Patrícia Helena Vivan Ribeiro. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de educação. Pelotas, n. 30, jun. 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1770/1645>. Acesso em: 10 maio. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Da Ordem Social; Da educação, da Cultura e do Desporto; Da educação. Brasília, DF, 1988. Disponível em: <http://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_04.10.2017/art_208_.asp>. Acesso em: 01 abr. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1961. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm>. Acesso em: 25 abr. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. Brasília, DF, 2013. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/superiorcensosuperior-sinopse>. Acesso em: 30 abr. 2018.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Editora Unijuí, 2006.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva. Ministério da educação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Universidade Aberta do Brasil. Cuiabá, 2011. Disponível em: <https://apeoespsbc.com.br/storage/app/media/cursos/educacao-inclusiva-rosita-carvalho.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2018.

CASTRO, Sabrina Fernandes; ALMEIDA, Maria Amelia. Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, vol. 20, n. 2, jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382014000200003&lang=pt>. Acesso em: 25 abr. 2018.

DECHICHI, Claúdia; SILVA, Lázara Cristina da; GOMIDE, Andréa Barbosa. Projeto incluir: acesso e permanência na UFU. Inclusão Escolar e Educação Especial: teoria e prática na diversidade. Uberlândia: EDUFU, 2008.

DUARTE, Emerson Rodrigues; RAFAEL, Carla Beatriz da Silva; FILGUEIRAS, Juliana Fernandes; NEVES, Clara Mockdece; FERREIRA, Maria Elisa Caputo. Estudo de caso sobre a inclusão de alunos com deficiência no Ensino Superior. Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, vol. 19, n. 2, jun. 2013. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Clara_Neves/publication/262747491_Case_study_of_inclusion_of_students_with_disabilities_in_Higher_Education/links/53d655070cf228d363ea4e80.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2018.

DUARTE, Rosália. Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em revista. Curitiba, vol. 20, n. 24, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a11.pdf/>. Acesso em: 10 maio. 2018.

GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas. São Paulo, vol. 35, n. 2, abril. 1995. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf>. Acesso em: 10 maio. 2018.

JUNIOR, Guanis de Barros Vilela; CARVALHO, Anderson dos Santos. Análise de Conteúdo. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005. Disponível em: <http://www.cpaqv.org/epistemologia/analiseconteudo.pdf>. Acesso em: 10 maio. 2018.

MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia. Educação Especial Inclusiva: Legados Históricos e Perspectivas Futuras. São Carlos: Editora Marquezine e Manzini, 2015.

PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar em revista. Curitiba, n.33, 2009. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/5233/10099>. Acesso em: 10 dez. 2018.

RIBEIRO, Eveline Borges Vilela; BENITE, Anna Maria Canavaro. A educação Inclusiva na percepção dos professores de química. Ciência e Educação. vol. 16, n. 3, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v16n3/v16n3a06>. Acesso em: 30 abr. 2018.

ROCHA, Telma Brito; MIRANDA, Theresinha Guimarães. Acesso e permanência do aluno com deficiência na instituição de ensino superior. Revista Educação Especial. Santa Maria, vol. 22, n. 34, ago. 2009. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/3131/313128604006/>. Acesso em: 30 abr. 2018.

ROTTA, Newra Tellechea; OHLWEILER, Lygia; SANTOS, Rudimar Riesgo dos. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2016. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=CdiGCgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=transtorno+de+aprendizagem&ots=y27vfPB1xx&sig=yB1fAb4RupPDaeeKr4HdWju_H4U#v=onepage&q=transtorno%20de%20aprendizagem&f=false>. Acesso em: 10 jan. 2019.

SANCHES, Isabel; TEODORO, Antônio. Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de educação. n. 8, 2006. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/349/34918628005/>. Acesso em: 05 abr. 2018.

SILVA, Paulo Adilson da; SANTOS, Flávia Heloísa dos. Discalculia do desenvolvimento: avaliação da representação numérica pela ZAREKI-R. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, vol. 27, n. 2, jun. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v27n2/a03v27n2>. Acesso em: 10 jan. 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes Limitada, 2014. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=a9gbBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT2&dq=tardif&ots=GFUBGk6kTr&sig=7GU3-G_X8iRREYEiPNKrzglGrFI#v=onepage&q=tardif&f=false>. Acesso em: 30 abr. 2018.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista brasileira de Educação, vol. 13, n. 5, 2000. Disponível em: <http://teleduc.unisa.br/~teleduc/cursos/diretorio/apoio_5427_368/TARDIF_Saberes_profissionais_dos_professores.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2018.

Published

01/10/2019

How to Cite

OPENHEIMER, M.; RODRIGUES, P. A. A. The perspective of teachers of chemistry and mathematics teachers at a federal university regarding the educacional inclusion of students with disabilities in higher education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 856–876, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13007. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13007. Acesso em: 21 nov. 2024.