The importance of formative evaluation in science fairs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.13097

Keywords:

Scientific Dissemination, Elementary school, Science Fair, Team Work, Student Autonomy.

Abstract

The Formative Assessment (FA) is a result of formative pedagogy and intends to open new paths for education, being a teaching conception, which considers that learning is a long process where the student restructures their knowledge from the activities they perform. Science Fairs (SF) can be an ally in FA in schools because they are considered non-formal educational activities with the purpose of promoting development of scientific culture. The present study aimed to analyze the effects of FA on a SF with elementary school students in the final years. It started from a documented analysis about the students’ path during the project entitled as SF. The FA is evident through many steps of the process. The researched project was formative as it helped students learn how to develop themselves by participating in the learning regulations and development towards an educational project within the school.

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Author Biographies

Soraia da Silva Victorio, Associação de Educação e Cultura São Paulo (ESP)

MBA em Gestão Escolar - PECEGE/ESALQ/USP/ Piracicaba, SP - 2019

Mestre em Biologia Vegetal - UNESP/Rio Claro, SP - 2009

Graduação em Ciências Biológicas - UNESP/Rio Claro, SP - 2006

 

Marcos Cesar Rodrigues de Miranda, Programa de Educação Continuada em Economia e Gestão de Empresas (PECEGE)/USP

Mestre em Ensino de Química - UFSCar

MBA em Gestão Escola PECEGE/USP

Pedagogo - Universidade Anhembi Morumbi

Ciências Exatas e Tecnológicas com Hab em Biologia - FIMI 

Rosebelly Nunes Marques, Universidade de São Paulo (USP)

Possui graduação em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), Bacharel em Química e Licenciada em Química pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Química Analítica pelo Instituto de Química da Unesp/Araraquara (1996) e doutorado em Química Analítica pelo Instituto de Química da Unesp/Araraquara (2002) e doutorado em Educação pela Faculdade de Ciências e Letras da Unesp/Araraquara (2012). Atualmente é professora, RDIDP, da Universidade de São Paulo (USP), na Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ), em Piracicaba/SP, do Departamento de Economia, Administração e Sociologia. Atua nas seguintes áreas: Formação inicial e continuada de professores de Ciências Agrárias e da Natureza, Ensino de Ciências/Química, Processos de ensino-aprendizagem. Metodologias Ativas de Ensino. É docente cadastrada no Programa de Pós -Graduação - Ecologia Aplicada (Interunidades) do CENA/USP e Programa de Pós-graduação em Química da UFSCar, com ênfase em Ensino de Química.

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Published

06/01/2020

How to Cite

VICTORIO, S. da S.; MIRANDA, M. C. R. de; MARQUES, R. N. The importance of formative evaluation in science fairs. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 210–223, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.13097. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13097. Acesso em: 2 jan. 2025.

Issue

Section

Artigos