The importance of formative evaluation in science fairs
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.13097Keywords:
Scientific Dissemination, Elementary school, Science Fair, Team Work, Student Autonomy.Abstract
The Formative Assessment (FA) is a result of formative pedagogy and intends to open new paths for education, being a teaching conception, which considers that learning is a long process where the student restructures their knowledge from the activities they perform. Science Fairs (SF) can be an ally in FA in schools because they are considered non-formal educational activities with the purpose of promoting development of scientific culture. The present study aimed to analyze the effects of FA on a SF with elementary school students in the final years. It started from a documented analysis about the students’ path during the project entitled as SF. The FA is evident through many steps of the process. The researched project was formative as it helped students learn how to develop themselves by participating in the learning regulations and development towards an educational project within the school.Downloads
References
BARDIN. L. Analise de conteúdo. 1ª ed. Editora Edições 70, Lisboa, Portugal. 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica - Fenaceb. Brasília, DF, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular [BNCC]. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em junho de 2019.
DIAS-DA-SILVA, M. H. G. F. Passagem sem rito: as 5ªs séries e seus professores. Editora Papirus, Campinas, SP, Brasil. 1997.
GARUTTI, S. Discutindo a Avaliação Formativa nas Disciplinas de Ciências e Biologia. Revista Uniandrade, 11: 37-52, 2010.
GREGO, S. M. D. A Avaliação Formativa: Ressignificando Concepções e Processos. In: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação. (Org.). Caderno de Formação: Formação de Professores Avaliação Educacional e Escolar. 1ed. São Paulo: Cultura Acadêmica: Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação 03: 92-110, 2013.
LUCKESI, C. C. Planejar, executar e avaliar. p. 119-137. In: LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22ª edição. Editora Cortez, São Paulo, SP, Brasil. 2011.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. 1ª ed. Editora Artmed, Porto Alegre, RS, Brasil. 1999.
SANTOS, A. B. Feiras de Ciência: Um incentivo para desenvolvimento da cultura científica. Revista Ciência em Extensão, 08 (2): 155-166, 2012.
VILLAS BOAS, B. M. F. 2008. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. Editora Papirus, Campinas, SP, Brasil.