Paths to innovation in the educational and school context: the role of media-education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.13422

Keywords:

, Innovation, Teaching-learning, Communication and information technologies, BNCC, Elementary school.

Abstract

The school needs to meet the new demands of the Digital Age. Therefore, it is necessary to rethink and redo new relatiONS with knowledge, with culture, with the school curriculum and with students. It must face its role of mediating access and critical and creative appropriation of the media by students, overcoming the Cartesian and academic model of teaching and learning and helping subjects to transform knowledge into thought and wisdom. It is necessary, as the BNCC (Common National Curricular Base – Portuguese initials) postulates, to explore the media-education, promoting qualified permanence in school for all. In short, this bibliographic work intends to investigate some paths for pedagogical innovation, for the construction of a school with quality and social relevance for the new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosineide de Andrade Rocha, Universidade Estadual Paulista – (UNESP), Araraquara – SP

Mestranda em Educação Escolar.

Sílvio Henrique Fiscarelli, Universidade Estadual Paulista – (UNESP), Araraquara – SP

Doutor em Educação Escolar.

Rodolfo Augusto Rodrigues, Universidade Estadual Paulista – (UNESP), Araraquara – SP

Mestrando em Educação Escolar.

References

BIZELLI, José Luis. Inovação, limites e possibilidades para aprender na era do conhecimento. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

LEMES, Sebastião de Souza. O currículo para a escola democratizada: das pistas históricas às perspectivas necessárias. In: Cadernos de Formação – Formação de professores. PROGRAD/UNESP, São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.

LEVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Ed. 34, 1996.

MORIN, Edgar; CIURANA, Emílio Roger; MOTTA, Raul Domingo. Educar na Era Planetária: O pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. Tradução: Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2003.

PÉREZ GÓMES, I. Ángel. Educação na era digital: a escola educativa. Tradução Marisa Guedes; revisão técnica: Bartira Costa Neves. Porto Alegre: Penso, 2015.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, imigrantes digitais. Tradução de Roberta de Moraes Jesus de Souza. De On the Horizon (NCB University Press, Vol. 9 Nº. 5, outubro de 2001).

Published

06/01/2020

How to Cite

ROCHA, R. de A.; FISCARELLI, S. H.; RODRIGUES, R. A. Paths to innovation in the educational and school context: the role of media-education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 270–284, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.13422. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13422. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)