Integral school of full time school in the State of Mato Grosso do Sul: thoughts on its constitution the challenges of educational politics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13492

Keywords:

Integral education, Full time school, Integrated curriculum, Authorship school.

Abstract

The aim of this article is to ponder at the conceptions of all day full time education and implementation politics of a full time school in the state of Mato Grosso do Sul. Thus, through a bibliographic and documental research, it was discussed national and state legislations that argue about the function and the role of all day full time schools play on our contemporary society. In the State of Mato Grosso do Sul, the authorship pedagogy was adopted at schools and it sets the students as protagonists, authors of the teaching and learning process and school development which, upon the light of the state educational politics. Authorship pedagogy presents itself as a strategy to develop a more ethical, critical student and make them aware of their role in society.

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Author Biographies

Reginaldo Peixoto, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual de Maringá (2000), graduação em Licenciatura em Arte e Educação pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza (2009), graduação em Pedagogia pela Faculdade Paulista São José (2015), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2013) e doutorado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2018). Atualmente é professor adjunto efetivo do curso de Pedagogia e professor do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - Unidade de Paranaíba. Pesquisa a formação de Professores no Estado de Mato Grosso do Sul, tem experiência na área de Arte, Gênero, sexualidades e diversidades e formação de professores.

Olinda Rodrigues Magalhães, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Mato grosso do Sul UFMS (2000), Pós-graduada em Currículo e Ensino nas Séries Iniciais, também pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS (2001); Professora de Língua Portuguesa e Literatura, para o ensino fundamental II e médio, aluna do programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

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Published

09/04/2020

How to Cite

PEIXOTO, R.; MAGALHÃES, O. R. Integral school of full time school in the State of Mato Grosso do Sul: thoughts on its constitution the challenges of educational politics. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 390–403, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13492. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13492. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos