Exploring the potentialities of complexity theory for the study of public policies in education: the example of the european union

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13804

Keywords:

Complexity, Systemic approach, Educational policies, European union

Abstract

In this article we assume that educational reforms, particularly in the European Union, since the 1990s have been guided by the recommendations of international organizations that emphasize the centrality of education and its ability to guarantee employability, to avoid social exclusion, to promote citizenship and personal development. In the search for new ways to explore the realities linked to public education policies, this article aims to contribute to a better understanding of the concept of complexity and to deepen an approach that allows a new intelligibility of complex systems, such as public policies in educational sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Neves, Laboratório de Educação a Distância e eLearning/Universidade Aberta (L@ED/UAb), Lisboa

Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Ensino a Distância. Doutorado em Ciências da Educação (UNL) – Portugal.

References

AFONSO, A. J. Políticas Educativas e Avaliação Educacional: Para uma análise sociológica da reforma educativa em Portugal 1985-1995. Braga: Universidade do Minho, 1998.

ANTUNES, F. Governação e Espaço Europeu de Educação: Regulação da educação e visões para o projecto "Europa". Revista Crítica de Cências Sociais, n. 75, p. 63-93, 2006.

BALL, S. Big policies/small world: an introduction to international perspectives in education policy. London and New York: Routledge, 2007.

BARROSO, J. O Estado e a educação: a regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. In: BARROSO, J. A regulação das políticas públicas de educação. Espaços, dinâmicas e actores. Lisboa: Educa, 2006.

BARROSO, J. Regulação e desregulação nas Políticas Educativas: tendências emergentes em estudos de educação comparada. In: BARROSO, J. (Ed.). A escola pública: regulação, desregulação, privatização. Porto: Edições ASA, 2003.

BOAVIDA, J.; AMADO, J. Ciências da educação: epistemologia, identidade e perspectivas. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2006.

DONNADIEU, G.; KARSKY, M. La systémique, penser et agir dans la complexité. Paris: Editions Liaisons, 2002.

DORAY P.; MAROY, C. Les relations entre économie et éducation: vers de nouvelles régulations? Paris: L'Harmattan, 2003.

GINSBURG, M. B. Understanding educational reform in global context. Economy, ideology and the State. New York: Garland, 1991.

IOANNIDOU, A. A comparative analysis of new governance instruments in the transnational educational space: a shift to knowledge-based instruments? European Educational Research Journal, n. 6, p. 336-347, 2007.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

MORIN, E. Reformar o pensamento. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

NEVES, C. Educação e desenvolvimento humano. Contributo para uma análise crítica e comparativa das políticas educativas à luz do paradigma da Aprendizagem ao Longo da Vida. Dissertação (Mestrado) – Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE), Lisboa, 2005.

NEVES, C. International organisations and the evaluation of education systems: a critical comparative analysis. European Journal of Vocational Training, n. 45, v. 3, p. 72-89, 2008.

NÓVOA, A. Histoire et comparaison. Essais sur l'éducation. Lisboa: Educa, 1998.

NÓVOA, A.; M. LAWN (Coords). l’europe réinventée. Regards Critiques sur l’espace européen de l’éducation. Paris: L'Harmattan, 2005.

Published

02/01/2021

How to Cite

NEVES, C. Exploring the potentialities of complexity theory for the study of public policies in education: the example of the european union. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 19–37, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13804. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13804. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos