Methodological innovations in the initial and permanent formation of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15313

Keywords:

Inovações metodológicas, Prática pedagógica, Teoria e prática

Abstract

This study shows records that teachers make about their practices, experiences considering the impact of changes in educational policy. The interest in knowing what teachers think about their practice began with a reflection aimed at a new praxis in which one of the obstacles to student learning is related to the teacher's precarious academic knowledge, with discrepancies between theory and practice, since theory is important, but alone it is insufficient for the classroom. The aim of the study was to explore, through the literature, the need for alignment between theory and practice. The methodological procedures used for data collection included literature review, on-site observation, and semi-structured interviews with teachers. The information collected was analyzed qualitatively, from the perspective of the authors who guided the theoretical foundation. It was concluded that it is up to the educator to perceive characteristics of the student and their interaction with the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Elizete Pereira Alencar Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza – CE

Graduated in Pedagogy from the State University of Ceará (2008). She took two specializations (lato sensu) in Early Childhood Education and School Management at FALC and UFC, respectively. Master's student at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - PGECM. She is currently a professor at the Specialized Educational Service-AEE. She has experience in the field of Education, with an emphasis on Early Childhood Education, Elementary School I, Youth and Adult Education and Special Education. She has been working with the following research themes: youth and adult education, early childhood education, elementary school I, pedagogical practices, teacher training and external assessment in primary school.

Maria Cleide da Silva Barroso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Fortaleza – CE

Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Doutorado em Educação (UFC).

Ciro Mesquita de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação (UECE). Mestrado em Educação (UECE).

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

CHARLOT, B. Fala mestre. Nova Escola, n. 196, p. 15-18, out. 2006.

CONTRERAS, J. Autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 3-11, jun. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002

GIMENES, N. Formação de professores para a educação infantil, anos iniciais do ensino fundamental e os cursos de Pedagogia: novos e velhos desafios. Educação, São Paulo, 12 dez. 2013. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2013/12/12/formacao-de-professores-para-a-educacao-infantil-anos-iniciais-do-ensino-fundamental-e-os-cursos-de-pedagogia-novos-e-velhos-desafios/. Acesso em: 21 out. 2021.

INÁCUI FILHO, G. A Monografia na Universidade. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LIMA, M.E.C.C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências para crianças. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p.184-198, jul./dez. 2006. Disponível em: https://bityli.com/IeKxr. Acesso em: 15 jan. 2021.

PAULON, S. M. (org.) Documento Subsidiário à política de inclusão. 2. ed. Ministério da Educação. Secretaria de Educação. Brasília: 2007.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

PIMENTA, S.G. A prática (e a teoria) docente ressignificando a didática. In: OLIVEIRA, M. R. N. (Org). Confluências e divergências entre didática e currículo. Campinas, SP: Papirus, 2000.

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. 11. ed. Campinas, RS: Papirus, 2008.

Published

08/12/2021

How to Cite

OLIVEIRA, M. E. P. A.; BARROSO, M. C. . da S.; OLIVEIRA, C. M. de. Methodological innovations in the initial and permanent formation of teachers. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2326–2339, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15313. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15313. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)