School management and the critical-reflective teacher`s continued education in pedagogical coordinator's perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15838

Keywords:

Education, Continued education for teachers, School management

Abstract

This article aims to discuss the teachers’ continued education to their practice in the school context, trying to understand how the formative actions occur, in an attempt to find evidence about the possibility of teachers’ continued education in the critical-reflective professional perspective, when the school is this process central locus. Through a literature review and fieldwork, a semi-structured interview was performed with the coordinator in a school in Birigui/SP. The data analyzed descriptively and interpretatively revealed the managers' role importance in the formation processes in the school environment and a gap concerning the conceptual and practical appropriation by the educational actors about the formation in the critical-reflective intellectuality viewpoint. We conclude that continued education activities should become one of the tools in teacher's development as an active and engaged professional in service of the social emancipation of the subjects involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrick Pacheco Castilho Cardoso, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diretor de escola pública municipal de educação infantil e ensino fundamental I.

Luciana Aparecida Araujo, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Professora Assistente da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC/UNESP) atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutorado pela Fundação Carlos Chagas.

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Docente da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC/UNESP) atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UNESP).

References

ANDRÉ, M.; LUDKE, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

CANDAU, V. M. Magistério construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DOMINGUES, I. O coordenador pedagógico e a formação do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. (coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.

GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p.148-173.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.

HARGREAVES, A. Professorado, cultura y posmodernidad. Madrid, Espanha: Morata, 1994.

HARGREAVES, A.; FULLAN, M. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de professores. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na produção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál, Florianópolis, v. 10, n. esp., p. 37-45, 2007.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Trad. Graça Cunha, Cândida Hespanha e Conceição Afonso. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1992.

PÉREZ GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.

PIMENTA, S. G. Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

Published

08/12/2021

How to Cite

CARDOSO, P. P. C.; ARAUJO, L. A.; GIROTO, C. R. M. School management and the critical-reflective teacher`s continued education in pedagogical coordinator’s perspective. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2132–2146, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15838. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15838. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos