What about now, Lobato?
Conversations originated from narratives during the professional development of mediator teachers
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16458Keywords:
Narrativas, Literatura, Pensamento social no Brasil, Estereótipos raciais, Desenvolvimento ProfissionalAbstract
This article is an excerpt from a master's research that consulted seven teachers of Basic Education from the State Education Network of Iporá/GO. In this text, we discuss moments in the teachers' professional development regarding the work of literary mediation with Monteiro Lobato's books. The approach was qualitative, using narratives as formative and investigative tools. The study revealed trajectories marked by difficulties, insecurities, but, above all, a lot of accomplishment as educators and literary mediators. These are stories that are similar to those of so many other professionals, which, when seen through the lens of research, reveal aspects of the teacher's subjectivity and their professional paths.
Downloads
References
BRASIL. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações [BDTD]. Brasília, DF: IBICT/BDTD,2019. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 20 nov. 2019.
CALVINO, Í. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CHARTIER, R. Formas e sentido. Cultura escrita: entre a distinção e apropriação. Campinas: Mercado de Letras/Associação de leitura do Brasil, 1996.
CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (org.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Laertes, 1995. p. 11-59.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Portal de Periódicos CAPES/MEC. Brasília, DF: 2019. Disponível em: http://www.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 01 dez. 2019.
DOMINGUES, I. M. C. S. Desenvolvimento de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2013.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto Editora, 1999.
GREGORIN FILHO, J. N. Literatura infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2010.
LEITE, M. Sobre a torneirinha de asneiras de Emília. Revista Emília, 21 out. 2012. Disponível: https://emilia.org.br/sobre-a-torneirinha-de-asneiras-de-emilia/. Acesso em: 10 set. 2021.
MACHADO, A. M. Entrevista de Ana Maria Machado para Nova Escola, 2001. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/955/entrevista-com-ana-maria-machado. Acesso em: 10 set. 2021.
MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2002.
NÓVOA, A. Os professores e o novo espaço público da educação. In: TARDIF, M.; LESSARD, C. (org.) Ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
SCHÖN. D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: ArtMed. 2000.
SCIELO.ORG. SciELO – Scientific Electronic Library Online. São Paulo: [SciELO], 2019. Disponível em: https://scielo.org/pt. Acesso em: 5 nov. 2019.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo, Editora Cortez: autores associados, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.