Participation of students with special educational needs in Ideb
A study on the municipal education network of Jataí-GO
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16464Keywords:
Qualidade da educação, Avaliação da educação básica, Alunos com necessidades especiais, Índice de Desenvolvimento da Educação BásicaAbstract
This study analyzed the participation of students with special educational needs (NEE) included in the municipal education network (Jataí, Goiás), in the assessments that are part of the IDEB. External evaluations were studied, which are an educational evaluation procedure that has gained space in the Brazilian educational system. Bibliographic, documentary and field research were carried out. Six schools were selected, and a questionnaire and interview were applied. The results revealed that: most respondents understand the evaluation as positive for improving the quality of education; the participation of students with NEE in the assessment that is part of IDEB is effective, but there is no differentiation of assessments for those with NEE; the additional time for completion of the written test, provided for in the legislation, is rarely used; and schools prepare these students to take the “Prova Brasil”, but without losing focus on the specific contents of the government assessment, which does not guarantee final success.
Downloads
References
ALMEIDA, M. S. R. Manual Informativo sobre Educação especial. São Paulo: Rede Saci, 2002. Disponível em: http://www.sentidos.com.br. Acesso em: 12 dez. 2018.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 26 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 8 abr. 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
JESUS, S. N.; MARTINS, M. H.; ALMEIDA, A. S. Da educação especial à escola inclusiva. In: MOSQUERA, J. J. M.; STOBAÜS, C. D. (org.). Educação especial: em direção à educação inclusiva. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 65-82.
LUCKESI, C. C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
SOUSA, A. P. M.; PRZYLEPA, M.; ASSIS, R. M. Elaboração, atualização e a participação da Educação Física no projeto político pedagógico escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 4, p. 2345-2357, out./dez. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.