Participation of students with special educational needs in Ideb

A study on the municipal education network of Jataí-GO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16464

Keywords:

Qualidade da educação, Avaliação da educação básica, Alunos com necessidades especiais, Índice de Desenvolvimento da Educação Básica

Abstract

This study analyzed the participation of students with special educational needs (NEE) included in the municipal education network (Jataí, Goiás), in the assessments that are part of the IDEB. External evaluations were studied, which are an educational evaluation procedure that has gained space in the Brazilian educational system. Bibliographic, documentary and field research were carried out. Six schools were selected, and a questionnaire and interview were applied. The results revealed that: most respondents understand the evaluation as positive for improving the quality of education; the participation of students with NEE in the assessment that is part of IDEB is effective, but there is no differentiation of assessments for those with NEE; the additional time for completion of the written test, provided for in the legislation, is rarely used; and schools prepare these students to take the “Prova Brasil”, but without losing focus on the specific contents of the government assessment, which does not guarantee final success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando da Rocha Silva, Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí – GO – Brasil

Técnico efetivo da Universidade Federal de Jataí.

Renata Machado de Assis, Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí – GO – Brasil

Docente na Graduação e na Pós-Graduação.

References

ALMEIDA, M. S. R. Manual Informativo sobre Educação especial. São Paulo: Rede Saci, 2002. Disponível em: http://www.sentidos.com.br. Acesso em: 12 dez. 2018.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 26 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 8 abr. 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JESUS, S. N.; MARTINS, M. H.; ALMEIDA, A. S. Da educação especial à escola inclusiva. In: MOSQUERA, J. J. M.; STOBAÜS, C. D. (org.). Educação especial: em direção à educação inclusiva. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p. 65-82.

LUCKESI, C. C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

SOUSA, A. P. M.; PRZYLEPA, M.; ASSIS, R. M. Elaboração, atualização e a participação da Educação Física no projeto político pedagógico escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 4, p. 2345-2357, out./dez. 2019.

Published

31/03/2022

How to Cite

SILVA, F. da R.; ASSIS, R. M. de. Participation of students with special educational needs in Ideb: A study on the municipal education network of Jataí-GO. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022014, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.16464. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16464. Acesso em: 31 aug. 2024.