Pesquisa para a formação da cultura econômica de alunos do segundo grau nas condições de desenvolvimento do ambiente da educação digital

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.6.16140

Palavras-chave:

Cultura econômica, Alunos do ensino médio, Ambiente educacional digital, Região, Formação da cultura econômica

Resumo

O trabalho se dedica ao problema de encontrar abordagens para avaliar o nível de formação da cultura econômica entre estudantes do ensino médio, como um de seus componentes importantes. O reconhecimento da significância do fenômeno em questão no âmbito educacional e a constatação de que o sistema de apoio pedagógico à educação econômica continuada nas organizações educacionais está, de certa forma, desatualizado exige sua imprescindível atualização. Nesse sentido, tornam-se urgentes os problemas de encontrar abordagens para o estudo das maneiras de formação da cultura econômica dos alunos do ensino médio no contexto do desenvolvimento do ambiente educacional digital da região, o que exige a construção do próprio modelo. O objetivo do trabalho é estudar, analisar o estado e o modelo do processo de formação da cultura econômica de estudantes do ensino médio. Os principais métodos de investigação são a análise teórica da literatura científica, psicológica e pedagógica sobre o problema de investigação, estudo e generalização da experiência sobre o problema; observação, questionamento, conversação, qualimetria, teste, método de avaliação pericial; experimento averiguador e formativo; análise do estudo; métodos de processamento estatístico matemático; processamento estatístico de dados empíricos. O estudo foi realizado com base na Universidade Pedagógica do Estado de Krasnoyarsk, em homenagem a V. P. Astafiev, com alunos de bacharelado e mestrado, alunos do ensino médio, professores de instituições de ensino, estudantes de universidades e instituições de ensino profissional secundário de Krasnoyarsk e território de Krasnoyarsk. A análise do estado do problema da formação da cultura econômica dos alunos do ensino médio com base nos instrumentos de teste diagnosticados revelou dependências correcionais entre os indicadores de quatro componentes na estrutura de formação da cultura econômica dos alunos do ensino médio e os níveis dessa formação nas condições do desenvolvimento do ambiente de educação digital na região. As dependências obtidas e os dados da pesquisa permitiram formar um modelo desse processo no contexto do desenvolvimento do ambiente educacional digital da região, descrevendo o grau de formação de cada componente em cada nível.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Tatiana P. Grass, St. Petersburg State University of Civil Aviation, St. Petersburg – Russia

Dr. Sci. Pedagogy, Assistant professor of Department No. 17 (Economics).

Vladimir I. Petrishchev, St. Petersburg State University of Civil Aviation, St. Petersburg – Russia

Dr. Sci Pedagogy, Professor of Department No. 7 (Language training).

Referências

ARKHANGELSKAYA, O. V. Formation of economic literacy as a means of initial vocational training of lyceum students. Abstract. Moscow, 2004. 22 p.

BADMAEVA, N. T. S. The influence of the motivational factor on the development of mental abilities: Monograph. Ulan-Ude: VSGTU Publishing House, 2004. 280 p.

Council for Economic Education - CEE. 2020. Available: https://www.council for econed.org/. Access: 01 Oct. 2020.

DUBOVITSKAYA, T. D. On the problems of diagnostics of educational motivation. Questions of psychology, n. 1, n. 73, 2005.

FILIPPOVSKAYA, T. V. Formation of economic culture of students in the process of teaching humanitarian and socio-economic disciplines. 2000.145 f. Thesis (Doctorate in Pedagogical Sciences) – Yekaterinburg, 2000.

GRASS, T. P.; PETRISHCHEV, V. I.; KRASHENINNIKOVA, A. E. Peculiarities of youth financial literacy formation in the USA and Canada. Siberian pedagogical journal, n. 2, n. 40, p. 11-17, 2017.

GRASS, T. P.; PETRISHCHEV, V. I.; LOMASKO, P. S. Formation of economic culture of senior pupils in the development of a digital educational environment. Siberian pedagogical journal, n. 2, 2021.

GÜRSOY, G. Digital storytelling: Developing 21st century skills in science education. European Journal of Educational Research, v. 10, n. 1, p. 97-113, 2021. DOI: 10.12973/eu-jer.10.1.97

INTERNATIONAL ENCYCLOPEDIA OF SOCIAL AND BEHAVIORAL SCIENCES. 2015. Available: https://www.researchgate.net/publication/280097307. Access: 04 Sept. 2020.

JÜTTLER, M. et al. Work or university? Economic competencies and educational aspirations of trainees with hybrid qualifications in Switzerland. Empirical research in vocational education and training, v. 8-6, n. 1, 2020. Available: https://www.researchgate.net/publication/304704779_Work_or_university_Economic_competencies_and_educational_aspirations_of_trainees_with_hybrid_qualifications_in_Switzerland. Access: 26 Sept. 2020.

KUZNETSOVA, T. F. Digital culture. Encyclopedia of the Humanities, v. 4, p. 233-237, 2018.

LOMASKO, P. S.; SIMONOVA, A. L.; FADEEVA, O. A. Main types and opportunities of pedagogical diagnostics in the digital environment. Modern trends in the development of pedagogical technologies in medical education. In: ALL-RUSSIAN SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE WITH INTERNATIONAL PARTICIPATION, 2020, Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Medical University, 2020. p. 309-316. Available: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44237639. Access: 10 Jan. 2021.

MEDVEDEV D. A. Russia. The strategy of social economics development. Issues of economics, v. 10, p. 5-28, 2018. Available: http://government.ru/news/34261/. Access: 10 Jan. 2021.

MELMAN, F. P.; LOMASKO, P. S.; GRASS, T. P. Regional virtual playground for the financial literacy as a way of adaptation to new realities of digital economy. Krasnoyarsk, 2018.

MURDOCK, G. P. Social Structure. New York: The MacMillan Company, 1949.

RUSSIA. Art. 14 of the Law of the Russian Federation. "On Education in the Russian Federation". [n.d.]. Available: https://base.garant.ru/70291362/ Access: 25 Sept. 2020.

RUSSIA. Federal state educational standard of secondary general education. [n.d.]. Available: https://base.garant.ru/70188902/8ef641d3b80ff01d34be16ce9bafc6e0/ Access: 25 Sept. 2020.

RUSSIA. Passport of the priority project “Modern digital educational setting in the Russian Federation”. approved by the Presidium of the Council attached to the President for strategic development and priority projects. 2016. Available: http://government.ru/news/31428/. Access: 03 Sept. 2020.

RUSSIA. Order No. 816 of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of August 23, 2017. "On approval of the Procedure for the use by organizations engaged in educational activities, e-learning, distance learning technologies in the implementation of educational programs" (did not enter into force). 2017.

RUSSIA. Decree no. 204 of the President of the Russian Federation of May 7, 2018. On National Goals and Strategic Development Objectives of the Russian Federation for the Period until 2024 2024. 2018a. Available: http://www.kremlin.ru/acts/ bank/43027. Access: 25 Sept. 2020.

RUSSIA. Passport of the national project "Education". Approved by the Presidium of the Council under the President of the Russian Federation for Strategic Development and National Projects (Minutes of December 24, 2018 N 16). 2018b. Available: https://edu.gov.ru/national-project. Access: 25 Sept. 2020.

RUSSIA. Plan of actions directed to “Staff and education” the program “Digital economy of the Russian Federation”. Approved at the meeting of the governmental commission on use of information technologies to improve the quality of life and conditions of entrepreneurship activity. 2018c.

SHELKOVNIKOVA, N. V. Research work of students at junior courses of agricultural universities as a factor in the development of internal learning motivation [Internet]. International Journal of Applied and Fundamental Research, n. 4, p. 52-60, 2009. Available: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=82. Access: 09 June 2020.

SIMSEK, M. R. Towards emancipatory L2 instruction: Exploring significant learning outcomes from collaborative digital storytelling. International Journal of Educational Methodology, v. 6, n. 3, p. 555-569, 2020. DOI: 10.12973/ijem.6.3.555

SOROKIN, P. A. Man, Civilization, Society: Transl. from English. Moscow: Politizdat, 1992.

VASILYEVA, G. A. Formation of economic culture of high schools in the conditions of additional education. 2017. Thesis (Doctorate in Pedagogical Sciences) – Mosk. Ped. State University, Moscow, 2017.

WUTTKE, E.; SEIFRIED, J.; NIEGEMANN, H. Measuring financial literacy with a Situational Judgement Test: do some groups really perform worse or is it the measuring instrument. 2020.

ZASLAVSKAYA, T. I.; RYVKINA, P. V. Sociology of the economic life: life sketches. Novosibirsk, 1991.

Publicado

30/12/2021

Como Citar

GRASS, T. P.; PETRISHCHEV, V. I. Pesquisa para a formação da cultura econômica de alunos do segundo grau nas condições de desenvolvimento do ambiente da educação digital. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.6, p. 3817–3833, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.6.16140. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16140. Acesso em: 22 dez. 2024.

Artigos Semelhantes

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.