BNCC, Curriculum of Childhood Education and Inclusion in Mossoró-RN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17124

Keywords:

Childhood, BNCC, Teaching, Resume, Inclusion

Abstract

In times of BNCC, it is convenient to promote discussion of the guidelines that permeate the Early Childhood Education curriculum, highlighting inclusion actions. In this article, the objective is to understand how the Early Childhood Education curriculum, considering the requirements of the BNCC, contemplates inclusion actions, in Mossoró-RN. In this search, we carried out an exploratory study, in bibliographic and documentary sources, highlighting the inclusion in the curriculum of Early Childhood Education in Mossoró-RN. Information was punctuated in documents that deal with the curriculum in the national and local context, and in dissertations that are part of the continuous flow project “The Potiguar Childhoods and their differences: teaching, training and curricular practices”, in addition to journal articles and book chapters. of the area in focus. In this way, we sought to understand the audacity and imposition in the documents, but specifically in the BNCC, which does not precisely guide inclusion in childhood. Therefore, given the importance of this focus, we guide the inferences of educators and collective bargaining in local contexts, aiming to mitigate losses in curricular times and spaces, through resistance, formative debates and negotiations, teachers re-elaborate ideas and strengthen the childhood curriculum. Thus, they positively impact curriculum design and educational policies in the local context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Maria Gomes Cabral Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN – Brasil

Professora do Departamento de Educação. DoutoraDO em Educação.

Ana Paula Dantas, Secretaria do Estado do Rio Grande do Norte (SEEC), Mossoró – RN – Brasil

Professora da Educação Básica. Mestra em Educação/Egressa do Programa de Pós-graduação em Educação (POSEDUC).

Luíza Maria de Holanda Dantas, Secretaria do Município da Serra do Mel, Serra do Mel – RN – Brasil

Professora da Educação Básica. Mestra em Educação/Egressa do Programa de Pós-graduação em Educação (POSEDUC).

References

ALBUQUERQUE, S. S.; FELIPE, J.; VELLINHO, L. C. (org.). Para pensar a docência na educação infantil. Porto Alegre: Editora Evangraf, 2019.

ANTUNES, C. Educação infantil: Prioridade imprescindível. Rio de janeiro: Vozes, 2004.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

BRASIL, Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

DAHLBERG, G.; MOSS, P.; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: Perspectiva pós-modernas. Tradução: Magda França Lopes. Porto Alegre: ArtMed, 2003.

DOOL, W. Currículo: Uma perspectiva pós-moderna. Porto Alegre: ArtMed, 1997.

ELIAS, C. G.; JACOBY, N. Dificuldade de Aprendizagem: Percepções dos Professores do Ensino Fundamental I da Escola Municipal de Educação Básica Figueira. 2015. Disponível em: https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-escolar/dificuldade-de-aprendizagem-percepcoes-dos-professores-do-ensino-fundamental-i-da-escola-municipal-de-educacao-basica-figueira. Acesso em: 23 nov. 2010.

FREIRE, S. Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, v. 16, n. 1, p. 5-20, 2008. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/12424785.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

KRAMER, S. A política do pré-escolar no Brasil: A arte do disfarce. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MOSSORÓ. Lei n. 2717, de 27 de dezembro de 2010. Institui a política de responsabilidade educacional no município de Mossoró e dá outras providências. Mossoró, RN: Prefeita Municipal, 2010. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/rn/m/mossoro/lei-ordinaria/2010/271/2717/lei-ordinaria-n-2717-2010-institui-a-politica-de-responsabilidade-educacional-no-municipio-de-mossoro-e-da-outras-providencias. Acesso em: 21 out. 2020.

MOSSORÓ. Resolução n. 01/2017 – CME, de 16 de março de 2017. Aprova a Proposta Curricular da Educação Infantil para Rede Municipal de Ensino do Município de Mossoró. Mossoró, RN: Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Esporte e Lazer, 2017. Disponível em: https://www.prefeiturademossoro.com.br/jom/jom404.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

RIO GRANDE DO NORTE. Secretaria da Educação e da Cultura. Documento curricular do Estado do Rio Grande do Norte: Educação infantil. Natal: Offset Editora, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Lkpv1uP67GPWtIGJkFiqpCFdce5phHQz/view. Acesso em: 24 mar. 2021.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. Acesso em: 13 mar. 2020.

SANTOS, J. C. F. Aprendizagem Significativa: Modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VEIGA, I. P. A. A Prática pedagógica do professor de Didática. 2. ed. Campinas: Papirus, 1992.

VIANNA, E. M. Pesquisa em educação: A observação. Brasília, DF: Plano, 2003.

Published

01/09/2022

How to Cite

SOARES, F. M. G. C.; DANTAS, A. P.; DANTAS, L. M. de H. BNCC, Curriculum of Childhood Education and Inclusion in Mossoró-RN. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.4, p. e022110, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.4.17124. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17124. Acesso em: 21 nov. 2024.