Indigenous degree
Interculturalities and decoloniality in perspective
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17922Keywords:
Interculturality, Decoloniality, Indigenous degree, Course projectAbstract
his paper discusses the presence of the concepts of interculturality and decoloniality in the pedagogical projects of indigenous degrees implemented in Brazil. The data collected were taken from twelve projects already approved and that had at least one class. The information sought was related to the explicit presence of these concepts and the spaces reserved for them. The answers allowed a contextualized analysis of the changes in the construction of new courses, especially indigenous degrees, which have the mission of training educators to work in indigenous schools.
Downloads
References
AUTHIER, R. J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de estudos linguísticos, Campinas, v. 19, p. 25-42, jul./dez. 1990. Disponível em: https://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Authier-Revuz-Heterogeneidades_enunciativas.pdf. Acesso em: 12 jun. 2022.
BRASIL. Referenciais para a formação de professores indígenas/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC; SEF, 2002.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 7 de janeiro de 2015. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores Indígenas em cursos de Educação Superior e de Ensino Médio e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN12015.pdf?query=373/1997-CEE/MS. Acesso em: 10 jun. 2022.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: As tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 3-7, p. 45-56, jan./abr. 2008. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/v13n37/v13n37a05.pdf. Acesso em: 15 abr. 2021.
COSTA, F. V. F. Educação escolar indígena: Um espaço intercultural em construção. In: COSTA, F. V. F.; FRANCO NETO, J. V. Educação Escolar Indígena, interculturalidade e Memória. Araraquara, SP: Letraria, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática Educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GROSFOGUEL, R. Para Descolonizar os Estudos de Economia Política e os Estudos Pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
MIGNOLO, W. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GÓMES, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.
MIGNOLO, W. Habitar La Frontera Sentir y pensar la descolonialidad. (Antología, 1999-2014). Barcelona: CIDOB y UACJ, 2015.
MIGNOLO, W.; WALSH, C. Las geopolíticas de conocimiento y colonialidad del poder. Entrevista a Walter Mignolo. In: WALSH, C.; SCHIWY, F.; CASTRO-GÓMEZ, S. Indisciplinar las ciencias sociales: Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino. Quito: UASB/Abya Yala, 2002.
OLIVEIRA, M. A. M. Práticas vivenciadas na constituição de um curso de Licenciatura Indígena em matemática para as comunidades indígenas Guarani e Kaiowá de Mato Grosso do Sul. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, MS, 2009.
SEQUEIRA, R. M. Interculturalidade crítica e globalização. In: LUNA, J. M. (org.). Internacionalização do currículo: Educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016.
TUBINO, F. Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. 2005. Disponível em: http://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/inter_funcional.pdf. Acesso em: 23 set. 2022.
WALSH, C. (De)Construir la Interculturalidad: Consideraciones críticas desde la política, la colonialidad y los movimentos indígenas y negros em el Ecuador. 2002. Disponível em: http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/363/File/PonenciaLima1.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
WALSH, C. Geopolíticas del conocimiento, interculturalidad y descolonialización. Boletín ICCI-ARY Rimay, año 6, n. 60, Mar. 2004.
WALSH, C. Interculturalidad y colonialidad del poder. Um pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO- GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.
WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in- surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: Entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
WALSH, C. Pedagogías Decoloniales: Práticas Insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Serie Pensamiento Decolonial. Equador: Editora Abya-Yala, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.