Impact of debates in the classroom
Strengthening textual production and teacher education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19111Keywords:
Teacher Education, Discussion, Text production, RetextualizationAbstract
This article aims to investigate the effectiveness of structured debates in the classroom as a means of improving critical reflection and textual skills of students in the final years of Elementary School. The research was carried out in six private schools in the south of Santa Catarina, Brazil, with a qualitative and exploratory nature. The literature review covered authors in the field of linguistics and education on retextualization in the educational process. Data collection methods involved carrying out theoretical-practical workshops, focus groups and applying a questionnaire to teachers. The results indicated that classroom debates are an effective tool for improving text production skills. The need for continuous teacher education was also highlighted as a means of increasing the quality of writing, including active methodology to enrich the learning process and favor the understanding of multiple perspectives in textual production.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de Ensino-aprendizagem. 33. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 9 abr. 2023.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; PIETRO, J.-F. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução: Glaís Sales Cordeiro e Roxane Rojo. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
ERMEL, A. P. C. et al. Revisões da literatura: um método para a geração de conhecimento científico e tecnológico. [S. l.]: Folio Digital, 2022. E-book.
FERRI, C. Etnografia e estudos sobre currículos: uma aproximação possível. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 1, n. 1, jan/jun. 2001. Disponível em: https://1library.org/document/qo34ngmq-etnografia-e-estudos-sobre-curriculos-uma-aproximacao-possivel.html. Acesso em: 12 jan. 2023.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.Disponível em: www.ebooksbrasil.org/adobeebook/boniteza.pdf. Acesso em: 08 jan. 2023.
GONÇALVES, E. C. Estratégias promotoras de capacidades de pensamento crítico nos alunos. Aveiro, PT: Universidade de Aveiro, 2013.
GUSDORF, G. Professores para quê? São Paulo: Martins Fontes, 1987.
LEITÃO, S. O lugar da argumentação na construção do conhecimento em sala de aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). Argumentação na escola: o conhecimento em construção. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. p. 13-46.
LOPES, J. P; SILVA, H. S.; DOMINGUEZ, C.; NASCIMENTO, M. M. Educar para o pensamento crítico na sala de aula. Lisboa, PT: Pactor, 2019.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
NÓVOA A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote; 1992. Disponível em: Http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4758/1/FPPD_A_Novoa.pdf Acesso: 17 set. 2023.
SÁNCHEZ, L. P.; GÓMEZ, D. C. Programa Penta: aprendendo a resolver problemas por si mesmo. In: Guia do Educador. Madrid, ES: Publicaciones ICCE, 2006.
SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica: métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.