READING, SCHOOL AND TEACHER COMMITMENT: BETWEEN CONCERNS AND PROVOCATIONS

Authors

  • Cícera Maria dos Santos Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Cloves Santos de Moraes Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Célia de Jesus Silva Magalhães Universidade Regional do Cariri (URCA)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n1.2017.9731

Keywords:

Reading. Learning. Reading difficulties.

Abstract

This paper discusses the problems involving the habit of reading in basic education. Aims to discuss issues related to reading difficulties as well as the role of the school and teachers on minimization of the problem in question. Based on research and relevant trials on the subject, explains the theme from the concept of reading and your everyday use of the student. References reading education strategies as an essential condition for the development of competence reader. Emphasizes the role of the school as an institution responsible for formally and partly by the student's cognitive learning in the different areas of knowledge, excelling in reading proficiency. Presents as output to the problem detected by the stimulation and school performance of its professionals, create situations where students appreciate the importance of reading, as well as showing the importance of continuous training of teachers, the reflection and evaluation of their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cícera Maria dos Santos, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduada em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA).

Cloves Santos de Moraes, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduando em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA) – VI semestre. Tem experiência como professor na educação básica. Atualmente, é bolsista PIBIC/URCA/FUNCAP, desde 2016, vinculado ao projeto de Iniciação Científica: Fios e desafios na formação pedagógica dos licenciandos do curso de letras da Universidade Regional do Cariri (URCA), Campus Missão Velha (CE) e do projeto de extensão: ESTÍMULO A PRODUÇÃO CIENTÍFICA: construindo percursos de apropriação da linguagem científica escrita. Área de interesse: Didática e Pedagogia, trabalho docente e práticas pedagógicas, formação de professores.

Célia de Jesus Silva Magalhães, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Possui graduação em História pela Universidade Regional do Cariri (1986) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2011). Atualmente é professor substituto da Universidade Regional do Cariri e diretora acadêmica - Unidade Missão Velha da Universidade Regional do Cariri. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão escolar, disciplinas didáticas e pedagógicas, história oral, biografia de mulheres professoras (Gênero), Escola Normal. Projetos de Leitura e formação de leitores.

References

BATISTA, Antonio Augusto et. al. Capacidades linguísticas da Alfabetização e a Avaliação. Coleção: Pró-Letramento. Brasília: MEC. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação a Distância. Universidade federal de Minas Gerais, 2006.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 1997.

COSTA, M. da G. Val. Redação e textualidade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FREIRE: Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1998.

GROSSI, Esther Pillar. Democracia: Sociedade onde todos aprendem. Porto Alegre, 2002.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-ação pela linguagem. 10. ed. São Paulo: Contexto, 2010

SOLÉ, Isabel . Estratégias de Leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VENTURELLI, Paulo César. Leitura: paixão do conhecimento. Revista Letras, n. 44, Curitiba: UFPR, p. 175-182. 1995.

Published

15/01/2017

How to Cite

DOS SANTOS, C. M.; DE MORAES, C. S.; MAGALHÃES, C. de J. S. READING, SCHOOL AND TEACHER COMMITMENT: BETWEEN CONCERNS AND PROVOCATIONS. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 248–258, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n1.2017.9731. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9731. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos