The inclusion of target students of special education in higher education: a case study on the teaching work with a deaf student in the course of pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.11219

Keywords:

Inclusion, Higher education, Teaching work.

Abstract

This article pursuit verify as has been the inclusion process of Students target audience of Special Education in Higher Education. At first presents a brief history of Special Education and Higher Education in Brazil, showing over the years as the higher education institutions and legislation have guaranteed these students access and permanence at this level of education and consequently the inclusion process. From this context, the aim of this study was to investigate the work of a teacher with a deaf student the course of Pedagogy of a higher education institution in order to verify comes happening the inclusion process of this student. With a qualitative approach, we developed a case study analyzing the data from the content analysis. For data collection was carried out half structured interviews with the teacher. The discussions and results are organized in the following categories: a) Professional identity; b) Teaching work and inclusion; c) The IES and the inclusion process; and d) The teacher - institution - family relationship; they point to guarantee access and permanence of that student in that institution. However, concludes, not effectiveness of the inclusion process in the absence of an inclusive pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Aline Sbrana, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Pedagoga e Mestre em Educação pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, da Universidade de São Paulo (USP), campus Ribeirão Preto. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP), mediante subsídio de bolsa Fapesp.

Relma Urel Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista

Docente do PPG em Educação Escolar

References

ALMEIDA, E. G.; SILVINO, F. F. Abordagem qualitativa e suas possibilidades de aplicação em pesquisas na Linguística Aplicada. Disponível em: https://estagio3-20102.wikispaces.com/file/view/abordagem_qualitativa_em_dois_projetos_de_pesquisa_LA.pdf. Acesso em: 23 maio 2016.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Usos e abusos dos Estudos de Caso. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 637-651, set./dez., 2006.

ANACHE, A. A.; ROVETTO, S. S. M.; OLIVEIRA, R. A. Desafios de implantação do atendimento educacional especializado no Ensino Superior. Revista Educação Especial, v. 27, n.49, p. 299-312, maio/ago., 2014.

BEJA, A. C.; REZENDE, F. Processos de construção da identidade docente no discurso de estudantes da licenciatura em Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 2, p. 156-178, 2014.

BISOL, C. A.; VALENTINI, C. B.; SIMIONI, J. L.; ZANCHIN, J. Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p.147-172, jan./abr., 2010.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 12 abr. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Aviso Circular nº 277/MEC/GM de 08 de maio de 1996. Dirigido aos Reitores das IES, solicitando a execução adequada de uma política educacional dirigida aos portadores de necessidades especiais. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 5.626 de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 7.611 de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências, Brasília, 2011.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://peei.mec.gov.br/arquivos/politica_nacional_educacao_especial.pdf. Acesso em: 31 mar. 2016.

BRITO, A. E. C. A.; QUIRINO, D. L. C.; PORTO, L. C. M. Educação Especial e Inclusiva no Ensino Superior. Revista de Educação, v. 16, n. 20/21, p. 14-20, 2013.

CAMPOS, A. M. O Plano Nacional de Educação (2011-2020) e a Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva: propostas e desafios. Disponível em:www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/.../0074.pdf. Acesso em: 08 abr. 2016.

CASTANHO, D. M.; FREITAS, S. N. Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, n.27, p. 93-99, 2006.

FERNANDES, S. Letramentos na educação bilíngue para surdos: caminhos para a prática pedagógica. Universidade Federal do Paraná (UFPR). Curitiba, p. 02-03, 2008.

FERRARI, M. A. L. D.; SEKKEL, M. C. Educação Inclusiva no Ensino Superior: um novo desafio. Revista Psicologia, Ciência e Profissão, v. 27, n. 4, p. 636-647, 2007.

MENDES, H. S. F.; BASTOS, C. C. B. C. Um estudo sobre a realidade da inclusão de pessoas com deficiência na educação superior no Paraná. Revista Educação Especial, v. 29, n. 54, p. 189-202, jan./abr., 2016.

MIRANDA. T. G. A inclusão de pessoas com deficiência na universidade. In: Anais... Seminário de Pesquisa em Educação Especial, Vitória: UFES, 2006.

MIRANDA, A. A. B. Educação Especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de História da Educação, n. 7, p. 29-44, jan./dez., 2008.

MOREIRA, L. C. Universidade e estudantes com necessidades educacionais especiais: das ações institucionais às práticas pedagógicas. São Paulo: USP, 2004. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2004, p. 36.

PACHECO, R. V.; COSTAS, F. A. T. O processo de inclusão de acadêmicos com necessidades educacionais especiais na Universidade Federal de Santa Maria. Revista Educação Especial, n. 27, p. 151-167, 2006.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva e o ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. In: Saber refletir sobre a própria prática: objetivo central da formação de professores. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PRIETO, R. G. Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: MANTOAN, M. T. E.; PRIETO, R.G.; ARANTES, V.A. (Orgs.). Inclusão Escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.

REIS, L. P. C. A participação da família no contexto escolar. 2010. 62 f. Monografia (Graduação em Pedagogia), Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2010.

ROCHA, T. B.; MIRANDA, T. G. Acesso e permanência do aluno com deficiência na instituição de ensino superior. Revista Educação Especial, v. 22, n. 34, p. 197-212, maio/ago., 2009.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. A. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 70-81, 2005.

SILVA, L. M. G. Educação especial e inclusão escolar sob a perspectiva legal. Anais... Simpósio Estado Políticas, Universidade Federal de Uberlândia, Disponível em: http://www.simposioestadopoliticas.ufu.br/imagens/anais/pdf/BP05.pdf. Acesso em: 13 maio 2016.

VIEIRA, G. M. Educação Inclusiva no Brasil: do contexto histórico à contemporaneidade. Disponível em: https://www.posgraduacaoredentor.com.br/hide/path_img/conteudo_542346c163783.pdf. Acesso em: 13 maio 2016.

Published

16/01/2018

How to Cite

SBRANA, R. A.; CARNEIRO, R. U. C. The inclusion of target students of special education in higher education: a case study on the teaching work with a deaf student in the course of pedagogy. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 121–141, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.11219. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/11219. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.