What body is this? The process of subjectivation in the discursive construction of bodies in social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11263

Keywords:

Body, Social networks, Discourse, Deterritorialization.

Abstract

This article presents the different effects of meaning produced by Internet users regarding the body in social networks. In the first place, a discursive and historical analysis of the multiple gestures of reading and interpretation on the body in different cultures was carried out. In a second moment, with Pierre Lévy and Gilles Deleuze, the text unfolds to reflect the processes of subjectivation to which the virtual body passes in the transmission of social networks from the advent of new digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fausi dos Santos, Universidade Estadual Paulista - Unesp

Doutorando no Programa de Educação Escolar - Unesp/Araraquara. Tema da pesquisa: Corpo e Sexualidade nas redes sociais e sua sinterfaces no ambiente escolar. Pesquisador p

Paulo Rennes Marçal Ribeiro, Faculdade de Ciências e Letras, FCLAr

Livre-Docente em Sexologia e Educação Sexual pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP, em Araraquara, onde é professor do Departamento de Psicologia da Educação e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Sexual.

References

BRANDÃO, J. de S. Mitologia Grega. Petrópolis: Vozes, 2001.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 3. São Paulo: Editora 34, 2004.

LÉVY, Pierre. O que é o Virtual? São Paulo: Editora 34, 2011.

SANT’ANNA, D. B. Políticas do corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.

.

Published

16/01/2018

How to Cite

SANTOS, F. dos; RIBEIRO, P. R. M. What body is this? The process of subjectivation in the discursive construction of bodies in social networks. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 1, p. 52–64, 2018. DOI: 10.30715/rbpe.v20.n1.2018.11263. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11263. Acesso em: 17 jul. 2024.