Inclusive education: the pedagogical work of the teacher for the autistic student in elementary school I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v20i2.12020

Keywords:

Elementary education I, Inclusive education, Specialized educational service, Autistic spectrum disorder, Pedagogical work.

Abstract

The present article was to investigate the pedagogical/teaching work of teachers to the public-target students of special education, particularly with regard to students with autism spectrum disorder (ASD). To this end, a field research was carried out with a qualitative research approach and had as a methodological procedure, the case study, using data collection, from a semi-structured questionnaire with 7 open questions. Participated in the study three teachers of a municipal elementary school I of Bauru, in which each of them, respectively, obtained diverse experiences for the student, currently inserted in the year 2018 of the 3rd year, highlighting the social interactions Experienced and aimed at the difficulties faced by teachers in teaching work, although they possess the continuing education, the Psychopedagogy, in which it was aimed to approximate the research with reality. As a result, it was verified that there are many barriers to be overcome until we can call it effective work, within inclusive education on the profile of this public. Also verified, through the questionnaires, that the student uses collaborative practices offered by the school that include not only the regular teacher, but also the specialist teacher, who works in the Specialized Educational Service (AEE), In the resource room and the assistance of a caregiver to accompany it, in the applicability of the adapted activities, according to the teacher. He concluded that although the teachers have continued training on the subject addressed, they still face difficulties in the pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Mieko Himeno Onohara, Faculdade Anhanguera de Bauru

Pedagoga. Agente Educacional- cuidador de jovens, crianças e adultos no município de Bauru.

José Anderson Santos Cruz, Faculdade Anhanguera de Bauru

Professor A do Departamento de Pedagogia – Graduação. Mestre em Televisão digital. Pedagogo. Doutorando em Educação Escolar.

Maria Luiza Mariano, Faculdade Anhanguera de Bauru

Coordenadora e Professora do Departamento de Pedagogia e Psicologia – Graduação

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394. Promulgada em 20 de dezembro de 1996. Brasília: Editora do Brasil, 1996.

BRASIL. Decreto nº 6.571 de 17 de setembro de 2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado. Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília. 2008.

BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica. 2009.

BRASIL. Lei nº. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a política nacional de proteção dos direitos da pessoa com transtorno do espectro autista; e altera o § 3º. do art. 98 da Lei nº. 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/ _ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em: 13 out. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

CARNEIRO, R. U. C. 2012. Formação de professores da Educação especial à inclusiva – alguns apontamentos. IN: ZANIOLO, L. O.; DALL’ ACQUA, M. J. C. Inclusão Escolar: pesquisando políticas públicas, formação de professores e práticas pedagógicas. Jundiaí: Paco Editorial, 2012.

CARVALHO, R. E. Escola Inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. Mediação: Porto Alegre/RS. 2008.

CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 4 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

FARIAS, I. R.; SANTOS, A. F.; SILVA, E. B. da. Reflexões sobre a inclusão linguística no contexto escolas. In: DÍAZ, F., et al, orgs. Educação inclusiva, deficiência e contexto social: questões contemporâneas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009, pp. 39-48. Disponível em: http://books.scielo.org/id/rp6gk/pdf/diaz-9788523209285-04.pdf. Acesso em: 17 ago. 2018.

FÁVERO, O.; FERREIRA, T. I.; BARREIROS, D. Tornar a educação inclusiva. Brasília: UNESCO, 2009.

Ferrari, P. (2007). Autismo infantil: o que é e como tratar. (Tradução Marcelo Dias Almada). São Paulo: Paulinas (Coleção caminhos da psicologia).

GLAT, R.; NOGUEIRA, M. L. L.. Políticas educacionais e a formação de professores para a educação inclusiva no Brasil. Comunicações. São Paulo, v. 10. n. 1, p. 134-141, jun. 2003. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/1647. Acesso em: 27 set. 2016.

LOPES, R. P. V.; MARQUEZAN, R. O Envolvimento da Família no Processo de Integração/Inclusão do Aluno com Necessidades Especiais. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria - RS, 2000.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é, por que é? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

PAN, M. A. G. S. A deficiência Intelectual e a Educação Contemporânea. In: FACION, José Raimundo (org.). Inclusão escolar e suas implicações. Curitiba: Ibpex, 2008.

POLONIA, A.C.; DESSEN, M. A. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional [online] Campinas, v. 9, n. 2, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v9n2/v9n2a12.pdf. Acesso em: 29 out. 2018.

RODRIGUES, D.; RODRIGUES, L.L. Formação de professores e inclusão: como se reformam os reformadores? [online] Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 41, p. 41-60, jul./set. 2011. Editora UFPR. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n41/04.pdf. Acesso em: 29 out. 2018.

SAPON-SHEVIN, M. Celebrando a diversidade, baseando-se nelas. In: STAINBACK, Susan; STAINACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 288-305.

SILVA, A. B. B. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

SILVA, S. F.; ALMEIDA, A. L. Atendimento Educacional Especializado para Aluno com Autismo: Desafios e possibilidades. INTL. J. of Knowl. Eng., Florianópolis, v. 1, no 1, p. 62-88, 2012.

SILVEIRA, A. P. Alunos com déficit intelectual: O processo de inclusão nas séries iniciais do ensino fundamental. Maringá. 2008.

Published

01/07/2018

How to Cite

ONOHARA, A. M. H.; SANTOS CRUZ, J. A.; MARIANO, M. L. Inclusive education: the pedagogical work of the teacher for the autistic student in elementary school I. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 20, n. 2, p. 289–304, 2018. DOI: 10.30715/doxa.v20i2.12020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/12020. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiências

Most read articles by the same author(s)