Students with autism in the common school: this is the question

Authors

  • Ivonete Ferreira da Silva Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS
  • Mirlene Ferreira Macedo Damázio Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS https://orcid.org/0000-0001-7449-2261

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v21i2.13164

Keywords:

Student with autism, Inclusive school, Teacher.

Abstract

Questions about students with autism have been discussed for over 60 years, but school education still has much to do for them. In search of the pertinent elucidations on this subject, we tried to understand the students with autism and the difficulties that surround the school. Thus, this bibliographic study was conducted with its timeframe of fourteen publications in books and periodicals from 2009, since in 2008 the implementation of the Special Education policy in the inclusive perspective. We briefly study the historical trajectory and present the existing contributions on the subject, clarifying the obstacles pointed out by scholars and researchers to include the student with autism in the common school, emphasizing the obstacles and what can be done to solve this issue. In the revisited and investigated bibliography, we find important information and guidelines involving: the change of conception of school curricula; the need for continuing teacher education; understanding the student profile with ASD; the organization of faculty differently, involving teachers and school support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivonete Ferreira da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Graduação em Pedagogia.

Mirlene Ferreira Macedo Damázio, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Doutora. Professora da Faculdade de Educação da UFGD.

References

APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais – DSM-V. Tradução Maria Inês Corrêa Nascimento et al. Revisão técnica Aristides VolpatoCordioli et al. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BENNETT, Tess et al. Putting inclusion into practice: perspectives of teachers and parents. Exceptional Children, v. 64, n. 1, p. 129, 1997.

BRAGA, Carolina da Conceição Silva. Perturbações do espectro do autismo e inclusão: atitudes e representações dos pais, professores e educadores de infância. 2010. 130 f. Tese (Doutorado) – Curso de Mestrado em Educação Especial, Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal, 2010.

BRANDE, Carla Andréa; ZANFELICE, Camila Cilene. A inclusão escolar de um aluno com autismo: diferentes tempos de escuta, intervenção e aprendizagens. Educação Especial, Santa Maria, v. 25, n. 42, p. 43-56, abr. 2012.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando à mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Diário Oficial da União. 25 abr. 2007a.

BRASIL . Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013: altera a Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília: Planalto Central, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008CAMARGO, Síglia Pimentel Höher. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. 2009. 10 f. TCC (Graduação) – Curso de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

CARNEIRO, Relma Urel Carbone. Educação inclusiva na educação infantil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 8, n. 12, p. 81-95, jan./jun. 2012.

COHEN, Louis et al. Research methods in education. [s.l.]: Taylor and Francis, 2003.

DAMÁZIO, Mirlene F. Macedo. Pessoas com deficiência e as concepções subjacentes a sua existência: das comunidades primitivas ao pós-moderno. Cadernos Unitri, Uberlândia, v. 2, n. 2, p. 10-35, fev./mar. 2005.

ENUMO, Sônia Regina Fiorim; ROSA, Edinete Maria; SILVEIRA, Kelly Ambrosio. Concepções de professores sobre inclusão escolar e interações em ambiente inclusivo: uma revisão da literatura. Revista da Literatura, Espírito Santo, v. 18, n. 4, p. 685-708, maio 2012.

GONÇALVES, Mendes Enicéia. Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, v. 22, n 57, p. 93-109, mayo/ago. 2010.

KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira Psiquiatria, São Paulo, v. 28, n. 1, 2006.

LDB – Leis de Diretrizes e Bases. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/ arquivos/pdf/tvescola/leis/lein. Acesso em: 1.º dez. 2017

LEMOS, Emellyne Lima de Medeiros Dias; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro; RAMOS, Cibele Shirley Agripino. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Inclusão de Crianças Autistas, Paraíba, v. 20, n. 1, p. 117-130, mar. 2014.

LOPES, Maria Tereza Vieira. Inclusão das crianças autistas. 2011. 232 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado em Educação Especial, Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa, 2011.

MARTINS, Cláudia Paiva. Face a face com o autismo: será a inclusão um mito ou uma realidade?. 2012. 255 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ciências da Educação, Escola Superior de Educação João de Deus, Lisboa, 2012.

MENEZES, Adriana Rodrigues Saldanha de. Inclusão escolar de alunos com autismo: quem ensina e quem aprende? In: VIII ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO ESPECIAL. Anais..., 8., 2013, Rio de Janeiro. Londrina: Editora Mediação, 2013. p. 2743-2751.

MORGADO, Vera Lúcia Miranda Pires. Estratégias a utilizar para promover a inclusão escolar de um aluno com autismo. 2011. 167 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado em Educação Especial, Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa, 2011.

NUNES, Débora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlos. Inclusão educacional de pessoas com autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 47, p. 557-572, dez. 2013.

OLIVEIRA, Juliana de; PAULA, Cristiane Silvestre de. Estado da arte sobre inclusão escolar de alunos com transtornos do espectro do autismo no Brasil. Cadernos de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, p. 53-65, maio 2012.

ORRÚ, Silvia Ester. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

PIMENTEL, Ana Gabriela Lopes; FERNANDES, Fernanda Dreux Miranda. A perspectiva de professores quanto ao trabalho com crianças com autismo. 2009. 8 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ciências da Reabilitação, Faculdade de Medicina, São Paulo, 2009.

PRAÇA, Élida Tamara Prata de Oliveira. Uma reflexão acerca da inclusão de aluno com autismo no ensino regular. 2011. 140 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado Profissional em Educação Matemática, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.

RODRIGUES, Isabel de Barros; MOREIRA, Luiz Eduardo de V.; LERNER, Rogério. Análise institucional do discurso de professores de alunos diagnosticados como autistas em inclusão escolar. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 70-83, abr. 2012.

SANTOS, Ana Maria Tarcitano. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.

SCHWARTZMAN, José Salomão; ARAÚJO, Ceres. Transtorno do espectro do autismo – TEA. São Paulo: Memnon, 2011.

SERRA, Dayse. Sobre a inclusão de alunos com autismo na escola regular: quando o campo é quem escolhe a teoria. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 163-176, dez. 2010.

SILVA, Otto Marques da. A epopeia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e de hoje. São Paulo: Cedas, 1987.

SUPLINO, D. Marise. Inclusão escolar de alunos com autismo. 2009. Disponível em: <http://files.inclusaoescolar.webnode.com.br/200000010-8d32a8e2d2/Inclusao-de-alunos-com-autismo.pdf> Acesso em: 1.º dez. 2017.

UNESCO. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca: Espanha, 1994.

UNESCO.Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. UNESCO: Jomtien, 1990.

Published

01/08/2019

How to Cite

SILVA, I. F. da; DAMÁZIO, M. F. M. Students with autism in the common school: this is the question. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 21, n. 2, p. 349–361, 2019. DOI: 10.30715/doxa.v21i2.13164. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/13164. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Temática