School psychology: humanizing is necessary
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v22i1.13975Keywords:
Article, Humanization, School psychology.Abstract
This article deals with an intervention experience in the field of School Psychology in a Municipal School, conducted by an undergraduate Psychology student at Bahan Anhanguera College, in the second semester of 2019. The accomplishment of the school internship made possible not only the experience of practice, but a greater knowledge of one of the areas of activity of Psychology, School Psychology, an area still new, where there is a need for interested professionals and the consequent lack of them in the school environment. The teaching-learning process is linked not only to technical, methodological, but also human formation. For the survey data was applied two questionnaires, where teachers answered according to the experience in the classroom, taking as relevance the methodology, didactics and social skills. In the results obtained, most teachers have difficulties in the “Teacher / Student” relationship. It was possible to base an intervention so that learning occurs in a more humane way, strengthening the bond between teacher and student for the construction of knowledge, together with all the students. the school actors.Downloads
References
ANTUNES, M. A. M. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicol. Esc. Educ., Campinas, v. 12, n. 2, p. 469-475, dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572008000200020. Acesso em: 16 out. 2019.
BARASUOL, V. S. A Comunicação humanizadora no processo da educação. In: SEMINÁRIO INTERINSTITUCIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 21., 2016, Cruz Alta. Anais [...]. Cruz Alta: Universidade de Cruz Alta, 2016. Disponível em: https://docplayer.com.br/114160020-A-comunicacao-humanizadora-no-processo-da-educacao.html. Acesso em: 12 nov. 2019.
DARIDO, M. da C.; BIZELLI, J. L.Inovações tecnológicas e contexto escolar: reflexões necessárias. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 50-66, 2015. ISSN 1982-5587. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7772. Acesso em: 20 jul. 2020. doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i1.7772.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário aurélio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.
FREUD, S. Psicologia de grupo e análise do ego. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Disponível em: https://cpers.com.br/wp-content/uploads/2019/09/5.-Educa%C3%A7%C3%A3o-como-Pr%C3%A1tica-da-Liberdade.pdf. Acesso em: 08 out. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOLEMAN, D. Inteligência emocional. 2 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1996.
GRUBITS, S. et al. Método qualitativo: epistemologia, complementaridades e campos de aplicação. São Paulo: Vetor, 2004.
JOSE, L. S. C.; STEFFEN, D. N.; BARROS, F. C. O. M. Teoria e prática na formação de professores: por uma educação humanizadora. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2015. p. 5120-5130. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18831_7806.pdf. Acesso em: 13 out. 2019.
MARTINEZ, A. M. Psicologia escolar e educacional: compromissos com a educação brasileira. Psicol. esc. educ., Campinas, v. 13, n. 1, p. 169-177, jun. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572009000100020 Acesso em 14 out. 2019.
PIAGET, J. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982. [Psychologie et Pédagogie, 1969.
ROCHA, L. P.; REIS, M. B. de F. A pesquisa narrativa em
educação especial. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15,
n. esp. 1, p. 884-899, maio 2020. e-ISSN: 1982-5587. DOI:
https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp.1.13500
SANTANA, A. P. de O.; DONIDA, L. O.; MONTEIRO, A. L. da C. P.; SILVA, S. M. Acessibilidade e permanência: um estudo do programa institucional de apoio aos estudantes da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 673-690, ago. 2015. E- ISSN 1982-5587. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7919. Acesso em: 20 jul. 2020. doi: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i5.7919.
VIEIRA, A. G.; AERTS, D. R. G. de C.; CÂMARA, S.; SCHUBERT, C.; GEDRAT, D. C.; ALVES, G. G. A escola enquanto espaço produtor da saúde de seus
alunos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2,
p. 916-932, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.8492. E-ISSN: 1982-5587.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Martins, 2007. 208 p.
WIEBUSCH, E. M. Escola: espaço de humanização. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/wiebusch.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019.
ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.