Metodologia para avaliação da qualidade dos serviços de educação superior
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.6.16115Palavras-chave:
Avaliação, Serviços educacionais, Organização educacional, Qualidade dos serviços educacionaisResumo
O artigo examina os critérios e indicadores para avaliar a qualidade dos serviços educacionais. A cobertura do tema deste artigo passa pelo prisma de fatores relacionados à avaliação da qualidade dos serviços educacionais, o que permitiu aos autores identificar problemas metodológicos atuais, bem como enfatizar a importância do uso de uma abordagem integrada no estudo das questões de. Fornecimento de serviços educacionais. Os autores identificam critérios e indicadores para avaliar os serviços educacionais. Os autores desenvolveram o coeficiente composto de qualidade dos serviços educacionais. A implementação prática das propostas elaboradas pelos autores determina os pré-requisitos para o desenvolvimento de uma metodologia de avaliação da qualidade dos serviços educacionais, que permitirá uma avaliação objetiva e, por conseguinte, tomar as medidas necessárias para a melhoria da qualidade dos serviços educacionais. a parte da organização educacional.
Downloads
Referências
ASANOVA, I. M.; SYRTSEV, A. N. Internal Audit Methodology. 2019. Available: https://akvobr.ru/metodika_vnutrennego_audita.html. Access: 15 Oct. 2020.
BASYUK, A. S.; ANTIPENKO, R. V. Assessment of the quality of educational services of the university. Scientific Bulletin of the Southern Institute of Management, v. 4, p. 123-117, 2019.
BAYDAKOVA, A.; KOMIN, M.; ALMAMATOV, A. Factors of unreliability of the results of sociological surveys. 2015. Available: http://www.cogita.ru/a.n.-alekseev/andrei-alekseev-1/faktory-nedostovernosti-rezultatov-sociologicheskih-oprosov. Access: 12 Oct. 2020.
BERZINA, K.; ZICMANE, I.; KUCKOVSKIS, J. Self-assessment as a key criterion for increase of quality of higher education in modern conditions. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ELECTROMECHANICAL AND POWER SYSTEMS, 11., 2017. Proceedings […]. 2017.
BOLOTOV, V. A. The past, present and possible future of the Russian system for assessing the quality of education. Education Issues, v. 3, p. 287-297, 2018.
CARCAMO, J. L. Factors associated with the teacher's practice that affect the dropout of students in the e-learning modality, a case study in the context of Chilean higher education. Ciencia e ingenieria, v. 42, n. 1, p. 101-112, 2021.
ESCOBAR-JIMENEZ, C.; DELGADO, A. Quality and Quality in Higher Education: A Theoretical Discussion in Ecuadorian Higher Education System. Redu-Revista de Docencia Universitaria, v. 17, n. 2, p. 159-175, 2019.
GERRITSEN-VAN LEEUWENKAMP, K. J.; JOOSTEN-TEN BRINKE, D.; KESTER, L. Assessment quality in tertiary education: An integrative literature review. Studies in Educational Evaluation, v. 55, p. 94-11, 2017.
GOLUBEVA, O. A.; MEREUTS, K. I.; TKHAZAPLIZHEVA, A. N. Assessment of the quality of educational services by assessing consumer satisfaction. Science today: problems and development prospects, p. 31-33, 2017.
GONZALEZ-GERALDO, J. L.; MONROY, F.; DEL RINCON IGEA, B. Impact of a Spanish higher education teacher development programme on approaches to teaching. Psychometric properties of the s-ati-20 scale. Educacion XXI, v. 24, n. 1, p. 213-232, 2021.
ILICHENKO, I. A. The quality of educational services: factors, problems, prospects. In: Problems of the quality of education. Psychological and pedagogical aspects of the humanitarian culture of society. Management in regional socio-economic systems. Taganrog: Publishing CHOU VO TIUiE, 2017. p. 114-148.
PANASYUK, V. P. Management of education and educational systems: state, trends, problems and prospects. Education and Science, v. 2, p. 72-88, 2017.
RUSSIA. Federal Law, No. 273-FZ. On Education in the Russian Federation. 2012. Available: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/. Access: 08 Oct. 2020.
RUSSIA. GOST R 50691 - National standard of the Russian Federation. Services to the population. Service quality assurance system model. 2013. Available: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_267904/. Access: 08 Oct. 2020.
RUSSIA. Statistical reporting in the form "Form No. 1-Monitoring". Monitoring of the main activities of the educational organization of higher education. 2019. Available: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_359722/. Access: 08 Oct. 2020.
RUSSIA. Federal state educational standards. Reference information. [s.d.]. Available: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_142304/#dst0. Access: 08 Oct. 2020.
SERGEEVA, S. Y. Modern approaches and methods for assessing the quality of education. Young scientist, v. 37, n. 275, p. 162-165, 2019.
VELICHKO, N. Y. et al. Satisfaction of consumers of educational services as a factor contributing to improving the quality of services. 2020. Available: hhttp://www.tsutmb.ru/nayk/nauchnyie_meropriyatiya/int_konf/vseross/professionalno_lichnostnoe_razvitie_prepodavatelya_i_studenta_tradiczii,_problemyi,_perspektivyi2/sekcziya_1/udovletvorennost_potrebitelej_obrazovatelnyix_uslug. Access: 08 Oct. 2020.
VERETEKHINA, S. V.; NOVIKOVA, V. A. Transformation of education in the digital economy. Contemporary Problems of Social Work, v. 5, n. 2(18), p. 30-37, 2019.
ZHANG, A.; LI, G.; LI, Z. Research on High Quality Development of Higher Education. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCE RESEARCH (ICHSSR) GUILIN, PEOPLES R CHINA, 5., 2019. Proceedings […]. 2019. p. 472-475.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.