DISTANCE EDUCATION IN NURSING GRADUATION COURSES: APPLICATION AND EFFECTIVENESS

Authors

  • Erika Zambrano Tanaka
  • Dulcegleika Villas Boas Sartori
  • Larissa Ribeiro Ferreira
  • Lucas Justiniano Bermejo

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10455

Keywords:

Distance education. Nursing. Applicability in nursing.

Abstract

Distance education (EaD) was first recognized in the Law of Guidelines and Bases of Education (LBD) in 1996 and refers to a teaching-learning modality where students and tutors are separated yet connected through various technologies, like the internet. Distance Education has been growing steadily over the years, and its use has been constant in various modalities of courses, whether technical, undergraduate or postgraduate. Nursing courses, as well as other courses in the health area, have used it in order to facilitate access to learning, offering the student quality teaching and knowledge of new technologies. This study was developed with the purpose of analyzing Distance Education, as well as its application in the nursing courses. For that, a qualitative literature review was carried out. National databases published from 2002 to 2014 were withdrawn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. Educação à Distância: Conceitos e história no Brasil e no mundo. RBAAD - Associação Brasileira de Educação à Distância. v. 10, 2011.

BASTOS, M.A.R; GUIMARÃES, E.M.P. Educação a distância na área da enfermagem: relato de uma experiência. Revista Latino-am Enfermagem, v. 11, n. 5, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/.2011. Acesso em: 21 fev. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Curso piloto. Disponível em: http://www.uab.mec.gov.br/cursopiloto.php. Acesso em: 26 fev. 2015.

BRASIL. Decreto 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o artigo 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 2005. Disponível em: http://www.planal¬to.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/ D5622.htm. Acesso em: 26 fev. 2015.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República da Casa Civil. Brasília, 20 de dez 1996. Disponível em : http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 26 fev. 2015.

CAMACHO, A. C. L. F. Educação a distância na Disciplina de Legislação, Ética e Exercício de Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 62, n.1, Brasília, 2009.

CAMACHO, A. C. L. F. Análise das publicações nacionais sobre educação à distância na enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 62, n. 4, Brasília, 2009.

CASSIANI, S.H.B. et al. Desenvolvimento de um curso on-line sobre o tema administração de medicamentos. Rev. Esc. Enferm USP, v. 37, n.3, 2003.

COGO, A. L. P. Objetos educacionais digitais em enfermagem: Avaliação por docentes de um curso de graduação. Rev. Esc. Enferm USP, v.43, n. 2. 2009.

GIOLO, J. A educação a distância e a formação de professores. Edu. Soc. Campinas, v.29, n. 105, p. 1211-1234, set/dez., 2008.

LAPA, A. B.; BELLONI, M. L. Educação à distância como mídia educação. Perspectiva, v. 30, n.1, 2012.

MARTINS, T. Y. C.; RIBEIRO, R. C.; PRADO, C. Transdisciplinaridade na educação à distância: Um novo paradigma no ensino da enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 4. Brasília, 2011

MORAN, J. M. O que é educação a distância? Disponível em: http://umbu.ied.dcc.ufmg.br/moodle/file.php/117/Nivel_0/Conteudo/O_que_ededuc_a_distancia.pdf. Acesso em: 21 fev. 2015.

MORAM, J. M. Modelos e avaliação do ensino superior à distância no Brasil. ETD – Educação Temática Digital, v.10, n.2, p.54-70, jun. 2009.

MUGNOL, M. A educação a distância no brasil: conceitos e fundamentos. Rev. Diálogo Educ., v. 9, n. 27, 2009.

PALLOF, R. M.; PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar on-line. Porto Alegre: Artmed; 2004.

PRADO, C. et al, 2012. Espaço virtual de um grupo de pesquisa: o olhar dos tutores. Rev Esc Enferm USP, v.46, n.1, 2012.

RODRIGUES, R. C. V.; PERES, H. H. C. Desenvolvimento de Ambiente Virtual de Aprendizagem em enfermagem sobre ressuscitação cardiorrespiratória em neonatologia. Rev Esc Enferm USP, v.47, n.1, 2013.

RODRIGUES, R. C. V; PERES, H. H. C. Panorama brasileiro do ensino de Enfermagem On-line. Rev Esc Enferm USP, v. 42, n.2, 2008.

ROJO, T. R. et al. Panorama da educação à distância em enfermagem no Brasil. Rev Esc Enferm USP, v. 43, n. 6. Riberirão Preto, 2011.

SILVA, E. C. Educação à distância: Ambientes digitais para o processo ensino-aprendizagem em enfermagem psiquiátrica. 2007. Tese (Doutorado em Enfermagem). Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

Published

04/10/2017

How to Cite

TANAKA, E. Z.; SARTORI, D. V. B.; FERREIRA, L. R.; BERMEJO, L. J. DISTANCE EDUCATION IN NURSING GRADUATION COURSES: APPLICATION AND EFFECTIVENESS. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 831–841, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10455. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10455. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.