Bilingual pedagogy: dilemmas and challenges in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11912

Keywords:

Education of the deaf, Bilingualism, Teacher training for the deaf, Brazilian Language of Signs (LIBRAS)

Abstract

This theoretical work implied to discuss and problematize the existing inconsistencies between the conceptions about bilingual education that guide educational actions with deaf students and the proposals of teacher training to consolidate such actions in the inclusive education context. The systematization of bilingual education as provided by national legislation, under the auspices of current inclusive educational policy, raises dilemmas insofar as it seems to demarcate the mismatch between public policies and / or applicable legal provisions, the proposals for initial teacher training and the reality educational. The idea that the presence of the Brazilian Language of Signs (LIBRAS) in the deaf student learning environments (classes and schools) and in pedagogy courses would be sufficient to implement the bilingual approach is refuted. It examines the place of LIBRAS reflecting on its role in an effectively bilingual and inclusive proposal for deaf students.

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Author Biographies

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Possui graduação em Fonoaudiologia, pela Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC/Campus de Marília, da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1993), mestrado (1998) e doutorado (2006) em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC)/UNESP/Campus de Marília/SP. Docente do Departamento de Educação Especial/Curso de Pedagogia; do curso de especialização em Formação de Professores em Educação Especial: apoio à escola inclusiva; e dos Programas de Pós-Graduação em Educação da FFC/UNESP/Campus de Marília/SP e em Educação Escolar, da Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr)/UNESP/Campus de Araraquara/SP. Possui experiência nas áreas de Educação e Saúde (Fonoaudiologia, Educação Inclusiva e Educação Especial). Atua, principalmente, com os seguintes temas: educação inclusiva; educação especial; interdisciplinaridade saúde e educação; fonoaudiologia educacional; linguagem escrita; surdez; inclusão e desmedicalização da educação. 

Joice Emanuele Munhoz Cicilino, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

estre em Educação Escolar pela UNESP/ Araraquara. Possui graduação em Pedagogia e especialização em Educação e Novas Tecnologias. Atualmente é Professora na rede Municipal de Ribeirão Preto e Professora Tutora Presencial no curso de Pedagogia na Faculdade Anhanguera de Ribeirão Preto. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva; educação bilíngue para surdos; formação de professores; educação a distância.

Rosimar Bortolini Poker, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

ossui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1988), realizou mestrado (1995) e doutorado (2001) em Educação, pela Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp. Desde 1996 é professora assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho vinculada ao Departamento de Educação Especial exercendo atividades nos cursos de Pedagogia e Terapia Ocupacional.

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Published

01/12/2018

How to Cite

GIROTO, C. R. M.; CICILINO, J. E. M.; POKER, R. B. Bilingual pedagogy: dilemmas and challenges in teacher training. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 778–793, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11912. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11912. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

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Artigos