Pedagogical coordination: an interdisciplinary proposal for youth and adult education based on labor education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13317

Keywords:

Pedagogical coordination, Youth and adult education, Education through work, Interdisciplinarity, Education for life week.

Abstract

This paper reflects on the transformative potential that the Pedagogical Coordination (CP) has in Education. This reflection is the result of a research work carried out in a Public High School, of the Youth and Adults Modality (EJA, Portuguese initials), and aims to investigate the issues discussed during the CP and its articulation with the teaching-learning process. Such reflection is based on Interdisciplinarity and Education through Work, which can be put into practice during the Education for Life Week. Thus, it is understood that, when addressing issues of the student's daily life, it refers to a more citizen and inclusive education, leading to the debate of issues that address their reality.

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Author Biographies

Fernando Barcellos Razuck, Instituto de Radioproteção e Dosimetria (IRD)

Tecnólogo em Biotecnologia pelo CEFET-RJ (1992), Químico pela Universidade de Brasília (1998) , Mestre em Ciências Biológicas (Biologia Molecular) pela Universidade de Brasília (2001) , Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (2012). Atualmente é Analista em Ciência e Tecnologia do Instituto de Radioproteção e Dosimetria, atuando como Coordenador do Programa Lato Sensu em Proteção Radiológica e Segurança de Fontes Radioativas. Tem experiência na área de Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Popularização da Ciência, Ensino C-T-S e Gestão do Conhecimento.

 

Renata Cardoso de Sá Ribeiro Razuck, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro – RJ

Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Didática da Faculdade de Educação - FE, na Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atua nas disciplinas de Didática da Libras I e II e Prática de Ensino de Libras. É membro da Coordenação de Estágios da Faculdade de Educação - UFRJ. É Doutora em Educação pela Universidade de Brasília, Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de Brasília, Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela UNEB, Licenciada em Química pela Universidade de Brasília e Tecnóloga em Biotecnologia / Química (ETFQ-RJ). Possui experiência em docência na Educação Básica (Secretaria de Educação do Distrito Federal - SEDF) na área de Ciências, Química e Libras, também em cursos de formação inicial e continuada de professores (Licenciatura em Química IQ/UnB, Licenciatuara em Ciências Naturais FUP/UnB e Especialização de Professores CEAD/UnB). Os principais temas de pesquisa são: Formação Inicial e Continuada de Professores, Processos de Ensino e Aprendizagem, Inclusão, Surdez, Bilinguismo e Experimentação no Ensino.

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Published

09/04/2020

How to Cite

RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. de S. R. Pedagogical coordination: an interdisciplinary proposal for youth and adult education based on labor education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 332–346, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13317. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13317. Acesso em: 19 dec. 2024.

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