Constitution of careers in unexistent careers: a reading from Max Weber

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13579

Keywords:

School direction, Democracy, Director’s election, Public school

Abstract

The article discusses, in the light of Max Weber 's concepts of social action, bureaucracy, power and domination, the constitution of the "school management career" in public schools in Curitiba/PR. The expression was coined from the research about the choice, through consultation to the school community, of the management functions of these schools. It was verified, from the result of the disputes occurred since 1983, that a group of professionals, who had been admitted to teaching in the municipality, constituted their careers in a distinct function from that they were admitted in: the direction. Once elected, many in the first election process to school management in the Municipality in the early 1980s, only left the function to retire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Riva Finatti, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

BRASIL. Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF: MEC, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988.

CASTRO, M. Um estudo das relações de poder na escola pública de ensino fundamental à luz de Weber e Bourdieu: do poder formal, impessoal e simbólico ao poder explícito. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n. 1, p. 9-22, jan. 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-25551998000100002

FINATTI, R. R. Eleições como forma de provimento da direção escolar na Rede Municipal de Ensino de Curitiba. Orientador: Ângelo Ricardo de Souza. 2016. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

WEBER, M. A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. In: WEBER, M. Weber – coleção grandes cientistas sociais. São Paulo: Ática, 2003.

WEBER, M. Ciência e Política: duas vocações. Trad. Leonidas Hegenberg e Octany Silveira da Mota. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2011.

WEBER, M. Economia y Sociedad: esbozo de sociologia comprensiva. Trad. José Medina Echavarría, Juan Roura Parella, Eugenio Ímaz, Eduardo Garcia Máynez e José Ferrater Mora. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2002.

Published

01/09/2020

How to Cite

FINATTI, R. R. Constitution of careers in unexistent careers: a reading from Max Weber. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1445–1460, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13579. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13579. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos