Systematic mapping of scientific literature on technical and superior computing courses and employability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.14353

Keywords:

Graduates, Computer courses, Employability

Abstract

This article presents results regarding systematic mapping research. The aim was to obtain knowledge about the relationship between professional qualification and employability potential of computer graduates in the region where the training is offered. To this end, 11 scientific publications from 2011 to 2018 were selected, whose research field included responses from graduates of technical or higher education courses in Informatics. Data analysis was guided by the Historical-Dialectic Materialist method. The results show that, in a broad sense, the employability of computer professionals is high; graduates from cities with a greater industrial-technological network, in almost 100%, get good jobs in this area, but those from cities in opposite situations, almost in the same proportion, work outside the training area or are unemployed. Thus, it was possible to see that only technical or higher education does not guarantee employment and development in and in the location where the training was carried out, as the latter also depends on the existence of companies in the same area and on other social factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Luiza da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), Inhumas – GO

Professora Titular da área de Informática. Doutora em Educação (PUC Goiás).

References

ABSSTARTUP. O momento da startup brasileira e o futuro do ecossistema de inovação, São Paulo, SP: Absstartup e Accenture. 2018. Disponível em: https://abstartups.com.br/PDF/radiografia-startups-brasileiras.pdf. Acesso em: 18 jul. 2020.

ALKMIN, G. V.; HEIJMANS, R. D. Empregabilidade dos egressos tecnólogos do curso de Análise e Desenvolvimento de Sistemas nos institutos federais mineiros. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO – WEI, 24., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre, RS: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. p. 101-110. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/issue/view/508. Acesso em: 22 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Levantamento sobre produção agrícola municipal. Brasília, DF: MAPA, 2019.

BRUNO, L. Educação e desenvolvimento econômico no Brasil. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 545-562, dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300002

CARDOSO, P. P. Empregabilidade dos egressos: a educação profissional integrada ao ensino médio no extremo norte da Amazônia. Tese (Doutorado em Sociedade e Cultura da Amazônia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2018.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 8. ed. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2000. v. 1. Disponível em: https://perguntasaopo.files.wordpress.com/2011/02/castells_1999_parte1_cap1.pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.

CAZAROTTI, M. L. B.; BERNARDES, S. T. A. Cursos superiores de tecnologia: fundamentos, controvérsias & desafios. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 992-1046, set./dez. 2018. e-ISSN:1519-9029. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11368

COSTA, R. L.; LIBÂNEO, J. C. Educação profissional técnica a distância: A mediação docente e as possibilidades de formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698180600

COSTA, R. L.; SOUZA, M. A. R.; THEREZA JÚNIOR, A. H. Materialismo histórico-dialético em pesquisas em informática na educação. In: JAQUES, P. A. et al. (Org.). Metodologia de pesquisa científica em informática na educação: abordagem quantitativa. Porto Alegre, RS: SBC, 2020. v. 2. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação). Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-3/. Acesso em: 14 ago. 2020.

DERMEVAL, D.; COELHO, J. A. P. M.; BITTENCOURT, I. I. mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. In: JAQUES, P. A. et al. (Org.). Metodologia de pesquisa científica em informática na educação: abordagem quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020. v. 2. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação). Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-2. Acesso em: 14 ago. 2020.

FERNANDES, J. C. C. Educação tecnológica e empregabilidade: revelações de egressos. 2012. Tese (Doutorado) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012.

FRANÇA, I. S.; SOARES, B. Rede urbana regional: uma reflexão sobre as interações espaciais existentes entre a cidade média de Montes Claros e os centros emergentes de Pirapora, Janaúba e Januária no norte do estado de Minas Gerais, Brasil. In: ENCUENTRO DE GEÓGRAFOS DE AMÉRICA LATINA – EGAL, 13., 2011, Costa Rica. Anais […]. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, 2011. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal13/Geografiasocioeconomica/Geografiaurbana/092.pdf. Acesso em: 15 ago. 2020.

GUIMARÃES, M. A. M.; SALLES, M. T. O acompanhamento de egressos como ferramenta de inserção no mercado de trabalho. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO, 10., 2014, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, RJ: Inovarse, 2014. Disponível em https://www.inovarse.org/node/2253. Acesso em: 24 ago. 2020.

HULLEY, S. B. et al. Delineando a pesquisa clínica-4. Porto Alegre, RS: Artmed, 2015.

IEGER, E. M. Da qualificação ao mercado de trabalho: um estudo de caso com egressos de um Curso Superior de Informática no Paraná. 2014. Dissertação (Mestrado) – Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

JORNAL DO COMÉRCIO. Multinacional alemã Basf estuda implantar Centro Tecnológico em Porto Alegre. 20 nov. 2019. Disponível em: https://www.jornaldocomercio.com/_conteudo/economia/2019/11/713059-multinacional-alema-basf-estuda-implantar-centro-tecnologico-em-porto-alegre.html. Acesso em: 23 ago. 2020.

LUCIANO, A. P. C.; SANTOS, A. A. Caminhos do Licenciado em Computação no Brasil: Estudo de Mercado a Partir de uma Pesquisa com Egressos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE), 2.; SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 24., 2013, Campinas. Anais [...]. Campinas, SP: UNICAMP, 2013. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/2530. Acesso em: 23 ago. 2020.

MACHADO, A. S. Acompanhamento de egressos: caso CEFET/PR – Unidade Curitiba. 2001. 150 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Departamento de Pós-Graduação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

MACHADO, L. R. S. Educação e divisão social do trabalho: contribuição para o estudo do ensino técnico industrial brasileiro. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 1989.

MAZZUCATO, M. O estado empreendedor: desmascarando o mito do setor público x setor privado. São Paulo, SP: Portfolio-Penguin, 2014.

NUNES, P. S. Em busca do “tesouro”: inserção profissional e inclusão digital nas trajetórias de egressos/integralizados de um curso de Técnico em Informática – PROEJA. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2011.

PINHEIRO, L. J. M. Estudo com egressos da Licenciatura em Computação da Universidade de Brasília: as influências do curso na vida profissional e pessoal dos ex-alunos. 2017. 63 f. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Ciência da Computação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

PREFEITURA DE BAMBUÍ. Dados gerais do município de Bambuí. Página atualizada em 2020. Disponível em: https://www.bambui.mg.gov.br/dados-gerais. Acesso em: 28 ago. 2020.

ROSTIROLA, S. C. M.; OLIVEIRA, R. Programa de mapeamento de egressos relatório 2015-2016 do Instituto Federal Catarinense – Câmpus Videira. Videira, SC: Instituto Federal Catarinense / MEC, 2017. Disponível em: http://videira.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2015/11/relat%C3%B3rio-egressos.pdf. Acesso em: 23 ago. 2020.

SANTOS, L. A capital da inovação: arranjos institucionais do empreendedorismo inovador no polo tecnológico de Florianópolis. Tese (Doutorado) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

SANTOS, L. B. Resenha de O Estado empreendedor: desmascarando o mito do setor público vs. setor privado. Publicações do Núcleo de Sociologia Econômica (NUSEC), 2015. Disponível em: https://nusec.paginas.ufsc.br/files/2015/04/Leandro-resenha-MAZZUCATO.pdf. Acesso em: 27 ago. 2020.

SANTOS, M. R. P. et al. Itinerários dos egressos do nível Médio Integrado, IFBA - Campus Jacobina. Ensino em Foco, v. 1, n. 2, 2018. Disponível em: https://publicacoes.ifba.edu.br/index.php/ensinoemfoco/article/view/486. Acesso em: 23 ago. 2020.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34 jan./abr. 2007.

SOFTEX. Associação para promoção da excelência do software brasileiro. Overview do setor de tecnologia da informação brasileiro nos últimos dez anos. Campinas, 2019. Disponível em: https://softex.br/inteligencia/#toggle-id-3. Acesso em 09 jun. 2020.

SOFTEX. Cadernos Temáticos do Observatório da Associação Para Promoção da Excelência do Software Brasileiro. Software e Serviços de TI. Campinas, 2012. Arquivo eletrônico https://www.softex.br/inteligencia/#cadernostematicos. Acesso em 09 jun. 2020.

SOFTEX. Cadernos Temáticos do Observatório da Associação Para Promoção da Excelência do Software Brasileiro. Mercado de Trabalho e Formação de Mão De Obra em TI. Campinas, 2013. Disponível em: https://www.softex.br/inteligencia/#cadernostematicos. Acesso em 09 jun. 2020.

VIEIRA, M. S. O. C.; GOMES, D. C.; SILVA, J. M. T. O papel do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRN) para a qualificação e empregabilidade: um estudo dos egressos do curso de informática do IFRN em Currais Novos/RN. HOLOS, ano 27, v. 1, 2011.

Published

08/12/2021

How to Cite

COSTA, R. L. da . Systematic mapping of scientific literature on technical and superior computing courses and employability . Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2670–2693, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.14353. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14353. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos