Supervised curricular internship: a case study on the hosting indicators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.14736

Keywords:

Internship reception, Teacher education, Supervised curricular internship, Physical education

Abstract

This study aimed to identify the indicators of reception (receptivity model) to the Physical Education intern by his/her Supervising Teacher (PS) during the supervised internship period. The method used was qualitative, case study type, from the perspective of the Descriptive Analytical Model. The participants were a supervising physical education teacher and her intern. The instruments used were semi-structured interviews, on-site observations, and final internship report, all analyzed through the Content Analysis Technique. The results indicated that the Supervising Teacher provided an internship with predominant elements of the Formative Welcoming, prioritizing the partnership and the integration of the intern to the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diane Mota Lima, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente – SP

Professora de Educação Física da rede básica de ensino da prefeitura e estado do Rio de Janeiro. Mestrado em Educação Física (UNESP).

Miguel Ataíde Pinto da Costa, Colégio Pedro II (CPII), Rio de Janeiro – RJ

Professor da Rede Básica de Ensino do Colégio Pedro II. Doutorado em Epidemiologia em Saúde Pública (FIOCRUZ).

José Henrique dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Seropédica – RJ

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação e da Graduação em Educação Física. Doutorado em Ciências da Educação (ULisboa) – Portugal.

References

ARAÚJO, S. Acolhimento no estágio: entre modelos e possibilidades de formação docente. Rio Claro, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BENITES, L. O professor-colaborador no estágio curricular supervisionado em Educação Física: perfil, papel e potencialidades. 2012. 180 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.

BENITES, L.; CYRINO, M.; SOUZA NETO, S. A prática de ensino como possibilidade de reflexão: concepções dos professores-colaboradores. In: LEITE, Y. U. F.; MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G.; REALI, A. M. M. R. (Org.). Políticas de formação inicial e continuada de professores. Araraquara, SP: Junqueira & Marin Editores, 2012, v. 2, p. 563-574.

BUENO, B; SOUZA, D. Pedagogia contemporânea e formação de professores em serviço: lógicas e dispositivos de um modelo em expansão. In: BITTAR, M. Formação de professores. São Paulo: Edufscar, 2012.

CARVALHO, M. M. C. Modernidade pedagógica e modelos de formação docente. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, jan./mar. 2000.

DUBAR, C. A Socialização. Construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.

MOTA, D. Licenciandos de Educação Física no contexto do Estágio Curricular Supervisionado: um estudo sobre indicadores de acolhimento. Presidente Prudente, 2020. 176 p.

PIMENTA, S.; LIMA, M. Estágio e docência. São Paulo: Cortez: São Paulo, 2019.

SARTI, F. M. Parceria intergeracional e formação docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 133-152, 2009. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10

SARTI, F. Pelos caminhos da Universitarização: reflexões a partir da masterização dos IUFM franceses. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 4, p. 215-244, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000400010

SCHÖN, D. A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Trad. Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

02/01/2021

How to Cite

LIMA, D. M.; COSTA, M. A. P. da .; SANTOS, J. H. dos. Supervised curricular internship: a case study on the hosting indicators. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 282–297, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.14736. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14736. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos