The challenges when becoming a teacher: an analysis of the teacher professionality in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15399

Keywords:

Teaching professionality, Child education, Teaching profession

Abstract

The text is to discuss, based on research with teachers of Early Childhood Education, the challenges of becoming a teacher, aiming at the teaching professionalism. Thus, this investigation examined sociodemographic factors related to age, employment status, and education. It was carried out with teachers who work in this stage of education, in two Reference Centers for Early Childhood Education (Centros de Referência em Educação Infantil-CREI), through semi-structured interviews. It counted with the participation of 20 teachers from the Municipal Public Education Network of João Pessoa - Paraíba. In the analysis of the data obtained, we used content analysis, with the thematic analysis technique. The results showed that the teachers are satisfied with their initial professional formation, and that one of the biggest challenges after graduation is to return to the academy to study and keep active in a process of permanent formation. With the results, it is possible to think about the expansion of vacancies offered in graduate courses in education, as well as the encouragement to graduate students, in the sense of their permanence as professional researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tânia Rodrigues Palhano, Universidade Federal da Paraíba (UBPB), João Pessoa – PB

Professora de Filosofia da Educação do Centro de Educação da UFPB e Docente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE). Pós-Doutorado em Educação (UNICAMP) e Doutorado em Educação (UFPB).

Lindinalva Alcântara Correia, Universidade Federal da Paraíba (UBPB), João Pessoa – PB

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Elidiana Oliveira das Neves, Universidade Federal da Paraíba (UBPB), João Pessoa – PB

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BARBOSA, M. C. S. Culturas infantis: contribuições e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645-667, set./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/1870. Acesso em: 07 out. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/constituição/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 26 jul. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. Brasília, DF: Senado Federal, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov .br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 27 jul. 2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília, DF: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular: BNCC: Educação Infantil. Brasília, DF: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Governo Federal. Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica: BNC-Formação. Brasília, DF: MEC, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,2013.

GATTI, A. B. et al. Para uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora UNESP, 2013.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

KOHAN, W. O. Filosofia para crianças. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

KRAMER, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/e fundamental. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 6, p. 797-818, 2006.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

MOREIRA, D. A. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thonson, 2002.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

RAMALHO, B. L; NUÑEZ, I. B.; GAUTHIER, C. Formar o Professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre, RS: Sulina, 2004.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Braga: Instituto de Estudos da Criança / Universidade do Minho, 2003.

Published

08/12/2021

How to Cite

PALHANO, T. R.; CORREIA, L. A.; NEVES, E. O. . das. The challenges when becoming a teacher: an analysis of the teacher professionality in early childhood education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2393–2407, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15399. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15399. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos