Perceived quality in english-speaking franchised educational services
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16776Keywords:
Marketing, english franchises, perceived quality, education as a servisse, decisionAbstract
This article wants to present discussions on management, allocation and improvement of resources and investments in marketing made by English-language educational franchises. Based on the quality perceptions of student consumers – and what they want and qualify as a quality service – we want to discuss educational services/courses that meet customer demand and satisfy them. This paper discusses terms and concepts such as marketing (KOTLER; KELLER, 2019; Kotler, "KOTLER"; ARMSTRONG 1998; 2004), services and satisfaction for perceived quality (GIANESI; RAN, 2007; GARVIN, 1992; PALADINI, 2000) decision (SIMON, 1979; BRETAS PEREIRA, 1997; SIN OIH YU, 2011). It seeks to confront what has been understand about by educational franchises as qualified and quality and what is actually understood as qualified service and quality in the view of the final consumer, the student.
Downloads
References
ABF. Portal do Franchising. Franquias de ensino. Disponível em: https://www.portaldofranchising.com.br/franquias/franquias-de-cursos-e-idiomas-associadas-da-abf?//. Acesso em: 19 set. 2018.
BRETAS PEREIRA, M. J. L. Aprendizagem Contínua – O Desafio do Trabalhador Contemporâneo. Revista Negócios e Talentos, Porto Alegre, ano 7, n. 7, p. 75-91, 2010.
BRETAS PEREIRA, M. J. L.; FONSECA, J. G. M. Faces da decisão: as mudanças de paradigmas e o poder da decisão. São Paulo: Ed. Makron Books, 1997.
DEMING, W. E. Saia da crise: quatorze lições definitivas para o controle de qualidade de W. Edwards Deming. São Paulo: Editora: Futura, 2003.
GARVIN, D. A. Gerenciando a Qualidade. São Paulo: Editora: Qualitymark, 1992.
GIANESI, I. G. N.; CORRÊIA, H. L. Administração Estratégica de Serviços. São Paulo: Editora: Atlas; 2007.
GOMES, P. J. P. A Evolução do conceito de qualidade – dos bens manufaturados aos serviços de informações. Revista da Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivista, e documentalistas, CADERNOS BAD, n. 2, 2004. Disponível em: https://www.bad.pt/publicacoes/index.php/cadernos/article/view/826. Acesso em: 19 set. 2018.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Demografia de empresas. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acesso em: 19 set. 2020.
KOTLER, P. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. São Paulo: Atlas, 1999.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. Rio de Janeiro: LTC, 1998.
KOTLER, P. ARMSTRONG, G. Introdução ao marketing. Rio de Janeiro: LTC, 2004.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 15. Ed. São Paulo: Pearson Universidades, 2019.
PALADINI, E. P. Gestão estratégica da qualidade: princípios, métodos e processos. São Paulo: Atlas; 1992.
PALADINI, E. P. Gestão de qualidade: teoria e prática. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
REICHELT, V. P. Valor percebido do cliente: um estudo sobre o relacionamento entre as instituições de ensino superior e seus alunos. 2007. 371 f. Tese (Doutorado em Administração de Empresas) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2007. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/4521/74576.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 set. 2020.
SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Participação das Micro e Pequenas Empresas na Economia Brasileira. 2014. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Estudos%20e%20Pesquisas/Participacao%20das%20micro%20e%20pequenas%20empresas.pdf. Publicado em jul. 2014. Acesso em: 30 ago. 2020.
SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Sobrevivência das empresas no Brasil. 2020. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/. Acesso em: 14 ago. 2020.
SILVA JUNIOR, G. J. Qualidade apreendida pelos clientes do serviço de ensino franqueado em vitória da conquista: percepção dos consumidores de curso de idioma em língua inglesa. 2018. Monografia (Trabalho de Conclusão do Curso de Administração) – Departamento de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2018. Disponível em: https://zenodo.org/record/4770893. Acesso em: 16 ago. 2021.
SILVA JUNIOR, G. J. Discussões sobre sociedade, educação, currículo, avaliação da aprendizagem e relações de poder. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-17, 2021a. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4973. Acesso em: 15 ago. 2021.
SILVA JUNIOR, G. J. O trabalhador de aplicativo de mobilidade urbana sob demanda: recrutamento, seleção e decisão. Revista de Administração Unimep (RAU), v. 19, n. 2, p. 187-203, 2021b. Disponível em: http://www.raunimep.com.br/ojs/index.php/rau/article/view/1826. Acesso em: 15 ago. 2021.
SILVA JUNIOR, G. J. BARRETO, D. A. B. Talking about human formation at the interface with identity and difference. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 2, n. 1, e12781, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/13060. Acesso em: 15 dez. 2021.
SIMON, H. A. Comportamento administrativo: estudo dos processos decisórios nas organizações administrativas. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1979.
YU, A. SIN OIH. Tomada de decisão nas organizações: uma visão multidisciplinar. São Paulo: Saraiva, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.