(De) politicization
Woman, mother and teacher in remote education in times of crisis
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17116Keywords:
Class society, Patriarchy, Intersectionality, Social estrangementAbstract
The textual writings refer to a post-doctoral internship research of the Post-graduate Program in Education of the Federal University of Ceará, Area of Concentration Brazilian Education. It aimed to understand the social and pedagogical implications of social isolation in the lives of female teachers of the Integrated High School of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) Canindé Campus in the context of the coronavirus pandemic. The submission of women by biological and social naturalization, comes from cultural imposition for generations. This problem became even worse during the period of social isolation. Increasingly inside the home, women were overloaded with activities. Theoretical and methodological markers, assert that women need to know the social and cultural system that makes them submerged. Urge the mobilization of women with political potential of articulation for the deconstruction of oppressive, demystification social and cultural connections of female imprisonment; affirmative proposals, with compensatory actions focused on unequal differences must be effective for the achievement of gender equality.
Downloads
References
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.
CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
CNTE. CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO. Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Relatório Técnico. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO/UFMG), 2020.
CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 171-188, jan. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/?format=html&lang=pt. Acesso em: 06 jun. 2021.
DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
DELPHY, C. O inimigo principal: A economia política do patriarcado. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 17, p. 99-119, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/wwgKkcLrkZv5qgnF6kRQfXs/?lang=pt&format=html. Acesso em: 08 set. 2021.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis: The critical studyof language. 2. ed. Harlow, 2010.
FALQUET, J. Por uma anatomia das classes de sexo: Nicole-Claude Mathieu ou a consciência das oprimidas. Lutas Sociais, São Paulo, v. 18, n. 32, p. 09-23, jan./jun. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/ls/article/view/25688. Acesso em: 20 maio 2021.
FIRMINO, N. C. S. et al. Os saberes docentes no ensino remoto emergencial: Experiências no estado do Ceará. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 7, n. 21, jun. 2021. Disponível em: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/RECEI/article/view/3210. Acesso em: 01 jul. 2021.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2007.
GUILLAUMIN, C. Racism, sexism, power and ideology. Nova York: Taylor & Francis e-Library, EUA, 2003.
HELLER, A. O cotidiano e a história. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
HOLANDA, P. H. C.; CAVALCANTE, M. J. M. Do Amor ao Casamento: Análise de um manual de preparação das moças para assumir os deveres de esposa, mãe, dona-de-casa, em circulação no nordeste do Brasil em meados do século XX. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Mato Grosso. Anais [...]. Universidade Federal de Mato Grosso, 2013.
LEMES, S. S.; SANTOS CRUZ, J. A. Editorial, v. 24, n. 1, jan./abr. 2020: O silêncio – ou apatia – da Universidade, a crise e a erosão da razão democrática. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, p. 1-3, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i1.13420. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13420. Acesso em: 11 abr. 2022.
MAHDI, N.; PIRANI, S. Educação política sábia: Características, princípios e eficiência. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2641–2654, set./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15471. Acesso em: 11 abr. 2022.
MARTINS, I. Home Office deve ser tendência entre empresas após a pandemia. Jornal Correio Brasiliense, Trabalho e Formação, 05 jul. 2020. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/eu-estudante/trabalho-e-formacao/2020/07/05/interna-trabalhoeformacao-2019,869603/home-office-deve-ser-tendencia-entre-empresas-apos-a-pandemia.shtml. Acesso em: 08 jun. 2021.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
PAULO, P. P. Uma em cada quatro mulheres foi vítima de algum tipo de violência na pandemia no Brasil. G1 SP, jun. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2021/06/07/1-em-cada-4-mulheres-foi-vitima-de-algum-tipo-de-violencia-na-pandemia-no-brasil-diz-datafolha.ghtml. Acesso em: 10 jul. 2021.
PERROT, M. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.
PPC. Projeto Pedagógico do Curso Técnico Integrado ao Ensino Médio em Eletrônica. Ceará: PPC do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará- IFCE, Campus Canindé, 2020.
SANTIAGO, A. P. Um ano fora do tempo. In: SENA, I. P. F. S.; MORAIS, T. C. A. (org.). Durante a pandemia: Um saldo parcial de nós mesmos. Porto Alegre: Editora Fi, 2021.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia o vírus. Coimbra: Boitempo, 2020.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. Educação na pandemia: A falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, n. 67, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/julianaschivani/disciplinas/midias-educacionais/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-201censino201d-remoto/view. Acesso em: 18 ago. 2021.
SILVA, L. I. L. Lula faz discurso eleitoral e critica Bolsonaro em ato de 1º de Maio. São Paulo: UOL, 2021. 1 vídeo (5 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1AR9D-j_f6k Acesso em: 10 jun. 2021.
TABET, P. La grande arnaque. Sexualité des femmes et échange économico-sexuel. L’Harmattan. Paris: Bibliothèque du féminisme, 2004.
ZANELLI, J. C. Pesquisa qualitativa em estudos da gestão de pessoas. Estudos de psicologia, Natal, v. 7, p. 79-88, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/GdRk6zHHNz4yL6NBsH6P4yH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 maio 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.